Ny startsida för externa besökare

16 augusti 2018

Den 16 augusti får startsidan umu.se ett helt nytt utseende. Dessutom lanseras nya versioner av ingångarna Om Umeå universitet, Kontakta oss och Forskning, och ett nytt kalendarium för universitetsgemensamma aktiviteter.

Startsidan umu.se den 15 augusti 2018 inför lanseringen av den nya webben.

Foto: Anna Lawrence

– Ja, startsidan får ett rejält lyft med en ny grafisk profil och en mer modern design, men sidan får också en ny sidstruktur. Förutom att funka bättre i mobiler, ger den nya strukturen mer plats för bilder, och bättre lösningar för att presentera rörligt material. Dessutom ökar tillgängligheten, säger kommunikationschef Gunilla Stendahl.

Universitetets nya webb är utformad för att på bästa sätt tillgodose de externa besökarnas behov. Det innebär bland annat att strukturen för allt innehåll är utformad efter de behov som studenter, samverkanspartners, forskare vid andra universitet och allmänheten och media har när de besöker universitetet på webben.

– Nu är ramverket på plats, och alla kan uppleva hur det kommer att bli. Men ett stort jobb återstår – att flytta allt relevant innehåll från fakulteters, institutioners och enheters webbplatser, säger Gunilla Stendahl. En webb blir heller aldrig färdig utan innehållet kommer ju förstås fortsätta att utvecklas och förbättras även när allt är på plats.

Arbetet med den nya webben betyder också att Infoglue byts ut till Episerver, och att utsedda redaktörer behöver utbildas i det nya webbpubliceringssystemet. Utbildningen kommer att ske successivt under hela hösten. Webbplatsen får också en ny sökmotor.

Ny meny och kalender

Den första versionen av startsidan umu.se den 16 augusti 2018 vid lansering av den nya webben.

Foto: Anna Lawrence

Ytterligare en förändring i och med dagens lansering är att den

svarta balken i toppbården längst upp på sidorna försvinner och ersätts med en "hamburger"-meny. Där hittas också hädanefter genvägarna för Medarbetare, Student, Alumn och Bibliotek. Genvägen till sidorna för studenter kommer också finnas i den nya balken och nås från alla sidor på den nya webben.

Den 16 augusti sjösätts också ett nytt webbkalendarium för de aktiviteter och händelser som är breda och universitetsgemensamma. Institutioner och enheter flyttar sina kalendarier i samband med att webbplatserna flyttas.

Läs mer om vad som händer i samband med lanseringen på webbloggen

Har du synpunkter på den nya webben?

Har du frågor om eller synpunkter på den nya webben är du välkommen att kommentera i nyheten, skriva ett inlägg på samarbetsytans anslagstavla eller kontakta projektet via e-postadressen webb@umu.se.

Redaktör: Anna Lawrence