Samverkanshuset blir Universitetsledningshuset

30 augusti 2018

Samverkanshuset byter namn till Universitetsledningshuset, efter en omröstning i förvaltningen. Namnbytet träder i kraft vid årsskiftet och föranleddes av en sammanblandning mellan två byggnadsnamn samt ett missnöje med det tidigare engelska namnet.

Samverkanshuset byter till Universitetsledningshuset efter årsskiftet.

Foto: Michael Nordvall

Efter namninsamling och omröstning i universitetsförvaltningen samt remiss i Språkrådet, beslutade universitetsledningen i juni att Samverkanshuset ska få ett nytt namn: Universitetsledningshuset, med översättningen the University Management Building.

En anledning till namnbytet är att Samhällsvetarhuset och Samverkanshuset, och dess förkortningar, blandades ihop av besökare och studenter. Även ett missnöje med den tidigare översättningen the University Liaison Building påverkade beslutet om ett nytt namn då ordet liaison ledde till oönskade konnotationer.

Det nya namnet börjar användas först efter att omskyltning gjorts, vilket planeras ske först omkring årsskiftet 2018/2019. Tills vidare används de ursprungliga namnen. Mer information om namnbytet kommer att publiceras på Aurora när det blir aktuellt.

I byggnaden sitter Universitetsledningen, Planeringsenheten, Universitetsledningens kansli inklusive juristerna och Upphandling och inköp, Externa relationer och Grants Office, Kommunikationsenheten, Post och transport samt Etikprövningsnämnden.

Frågor om tidsplanen:

Cecilia Franzén, projektledare för skyltprogrammet och tillförordnad chef för Lokalförsörjningsenheten

Frågor om bakgrunden till beslutet:

Heidi Hansson, vicerektor och ordförande i Språkrådet

Redaktör: Anna Lawrence