Britta Lundgren ny programansvarig för ReaL

25 september 2018

Britta Lundgren har utsetts till ny programansvarig för ReaL – programmet och efterträder Petter Gustafsson i denna funktion. Britta Lundgren och utvecklingskonsult Matts Björklund, Personalenheten, kommer tillsammans att leda verksamheten under nästkommande femårsperiod.

Britta Lundgren är ny programansvarig för ReaL–programmet, och kommer att leda verksamheten tillsammans med Matts Björklund.

Foto: Mattias Pettersson

Britta Lundgren är professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. Hon har omfattande erfarenheter av olika typer av akademiskt ledarskap, har ansvarat för uppbyggnaden av den tvärvetenskapliga Genusforskarskolan samt varit dekanus vid Humanistiska fakulteten under sex år. Hon har även varit ledare för flera stora tvärvetenskapliga projekt. Hon tilldelades Umeå universitets förtjänstmedalj 2016 och är för närvarande ledamot av Vetenskapsrådets styrelse samt vice preses i Kungl. Skytteanska Samfundet.

ReaL-programmet syftar till lärande och ökad kompetens kring ledarskap med inriktning mot forskningsledarskap, stöd för utveckling av fram-gångsrika forskningsmiljöer, både befintliga och framtida samt stöd för den individuella karriärutvecklingen och fortsatt vetenskaplig utveckling.

ReaL-programmet är indelat tre steg för forskare vid Umeå universitet, anpassat till universitets karriärvägar.

Steg 1 – Researchers in an early stage of the research career

Under våren 2019 startar en ny omgång av ReaL – steg 1 för forskare vid Umeå universitet, som befinner sig i ett tidigt skede av forskarkarriären. Under hösten 2018 kommer inbjudan med möjlighet till intresseanmälan att annonseras.
Mer information om ReaL-programmet

Redaktör: Inger Nilsson