Främlingsfientliga flygblad på universitetet

7 september 2018

I tisdags dök det upp en grupp personer från en främlingsfientlig organisation som försökte dela ut flygblad på universitetet. Texten – det stod bland annat "Dags att åka hem" – fick många som såg dem att reagera.

– Det var flera som hörde av sig om att de bland annat funnits i Samhällsvetarhuset och gått omkring i korridorerna på universitetet, säger Jörgen Sandström, som är säkerhetssamordnare vid Umeå universitet.

– Vi fick mejl från flera institutioner och även från enskilda studenter.

Universitetspersonal som fick syn på personerna förklarade för dem att detta inte var några offentliga lokaler. Personerna lämnade då universitetet.

– Det finns regler för vad man får göra och det ska finnas någon koppling till universitetet, säger Jörgen Sandström.

– Om det handlar om studentorganisationer, till exempel, så kan de boka bord. Handlar det om aktivitet utomhus så är det Akademiska Hus som sköter bokningen. Men de kollar med universitetet så att det är en lämplig aktivitet.

Text: Inger Nilsson