15 miljoner från Riksbankens Jubileumsfond

18 oktober 2019

Två forskningsprojekt vid den samhällsvetenskapliga fakulteten och ett vid den humanistiska fakulteten tilldelas totalt cirka 15 miljoner kronor av Riksbankens Jubileumsfond.

Riksbankens Jubileumsfond (RJ) har beslutat att dela ut drygt 335 miljoner kronor till forskare inom humaniora och samhällsvetenskap. Totalt 51 treåriga projekt och 9 infrastrukturprojekt fick del av denna omgång. Forskningsprojekten påbörjas från och med januari 2020.

Beviljade medel vid samhällsvetenskaplig fakultet, Umeå universitet:

Bert Jonsson, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, har beviljats 4 546 000 kronor för projektet "Att inte klara av trycket: relationen matteängslan och matematik prestation".

Tomas Blomqvist, Handelshögskolan, har beviljats 5 676 000 kronor för projektet "Organiseringen av platserna för interaktion: Att förstå, förklara och påverka effektiva stödsystem för nyföretagande".

Beviljade medel vid humanistisk fakultet, Umeå universitet:

Anna Larsson, Institutionen för idé- och samhällstudier, har beviljats 4 705 000 kronor för projektet "Pedagogik: En historisk studie av en omstridd disciplin".

Phil Buckland, Institutionen för idé- och samhällstudier, har som medsökande i projektet "Urdar: En forskningsinfrastruktur för arkeologisk undersökningsdata" fått pengar från Riksbankens Jubileumsfond. Huvudsökande för projektet, som beviljats drygt 7,9 miljoner kronor, är Daniel Löwenborg vid Uppsala universitet.

Redaktör: Eva Stoianov