Bättre webb ger färre frågor inför terminsstart

1 oktober 2019

Inför höstterminens start fick Infocenter ca 30 procent färre frågor från blivande studenter än tidigare år. Det är första gången sedan mätningarna började som ärendemängden gått ner under sommarperioden jämfört med året innan, och troligtvis beror det på att den nya studentwebben och välkomstbreven fungerar för studenterna.

Under sommarmånaderna jobbar Infocenter hårt med att besvara blivande studenters frågor inför terminsstart. Många gånger kommer samma fråga från flera olika personer, ofta också om information som frågeställaren kan hitta på webben – det gäller bara att hitta den.

När Infocenter sammanställde statistik över inkomna frågor från sommaren visade det sig att antalet studenter som hört av sig för att de inte hittar information inför terminsstart har minskat markant, ca 30 procent, jämfört med förra året. Något har alltså förändrats sedan tidigare år.

Bättre information ger tryggare studenter och ökat förtroende

Personalen vid Infocenter gör bedömningen att minskningen har sin förklaring i den nya studentwebben, välkomstbreven och det nyhetsbrev som gick ut till antagna studenter inför terminsstart. Tydligare information gör att de blivande studenterna hittar den information de behöver inför terminsstarten utan att behöva ställa frågor.

- Statistiken gäller skriftliga ärenden, men min personalgrupp upplever också att det är lättare att guida de som ringer in med frågor nu, i och med den nya webben, säger Terese Björk som är utvecklingsledare på Infocenter.

- Det här ger ju inte bara färre frågor till oss på Infocenter, framförallt så ökar det ju studenternas förtroende för oss som universitet och gör dem tryggare inför terminsstart om de hittar den information de behöver, när de behöver den.

Se hur studentwebben ser ut för studenten.