Fyllnadsval av två gruppsuppleanter i Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden

11 oktober 2019

Alla anställda vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten inbjuds att nominera personer till posterna som gruppsuppleanter i fakultetsnämnden för tiden t.o.m. 2021-06-30. Valberedningen tar emot nomineringar snarast möjligt, dock senast den 31 oktober.

Fakultetsnämnderna kan numera ha tre gruppsuppleanter för lärarrepresentanterna istället för som tidigare endast en. Rektor har därför fastställt regler för fyllnadsval till fakultetsnämnderna avseende bland annat den Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Valbara personer är de som 2019-10-01 har en tillsvidareanställning som professor, universitetslektor, forskare eller övrig disputerad lärare. Prefekter och föreståndare (inklusive biträdande och ställföreträdande) är inte behöriga att ingå i fakultetsnämnden.

Med hänvisning till att fakultetsnämnden för närvarande har en ojämn könsbalans bland lärarrepresentanterna ska två kvinnor väljas som gruppsuppleanter.

Nominerade personer ska vara vidtalade och acceptera nomineringen. Förslag på personer skickas till valberedningens ordförande: Magnus Blomgren, Institutionen för statsvetenskap senast den 31 oktober.

Valet av gruppsuppleanter kommer sannolikt att genomföra genom elektronisk röstning. Mer information om detta kommer senare.

Samhällsvetenskapliga fakultetens valberedning

• Docent Magnus Blomgren, Statsvetenskapliga institutionen (ordförande)
  • Universitetslektor Kenneth Backlund, Handelshögskolan (nationalekonomi)
  • Universitetslektor Pontus Bergh, Enheten för polisutbildningen vid Umeå universitet