Västerbottens unga mer sugna på högskolestudier

16 oktober 2019

En allt större andel av landets unga – omkring 45 procent – börjar läsa på högskolan. Nya studenter blir också allt äldre, och Västerbotten är det län där andelen 24-åringar som börjat studera ökar mest i landet. Ändå hamnar länets siffror under riksgenomsnittet, och det är stor skillnad mellan kommunerna.

– Det är positivt att intresset för högre studier ökar bland något äldre studenter, men det är ändå bekymmersamt hur siffrorna fortfarande ser ut i en del av Västerbottens kommuner, särskilt för unga män, säger vicerektor Heidi Hansson.

I Stockholm och Västerbotten – två län som Umeå universitet rekryterar många studenter ifrån – går utvecklingen åt rätt håll.

Foto:

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, följer regelbundet upp olika årskullars övergång till högskolestudier, beroende på bland annat hemlän och föräldrars utbildningsbakgrund. Resultaten i den senaste rapporten, som presenterades i början av oktober, visar att det fortfarande finns ett tydligt samband mellan föräldrars utbildningsbakgrund och övergången till högskolestudier. Samtidigt minskar andelen ungdomar som börjar studera direkt efter gymnasiet.

Utvecklingen ser dock rätt ljus ut i Stockholm och Västerbotten – två län som Umeå universitet rekryterar många studenter ifrån. I Stockholms län har över 50 procent av 24-åringarna inlett en högre utbildning, medan riksgenomsnittet är 44,6 procent. I Västerbotten började en större andel studera vid 19, 21 respektive 24 års ålder år 2018 jämfört med föregående år.

Västerbotten är också det län där 24-åringarnas övergång till högskolestudier ökar mest i riket – nästan 4 procentenheter – mellan år 2017 och 2018. I Umeå kommun börjar fler unga upp till 24 år att studera jämfört med landet i stort, drygt 48 procent. Samtidigt har hela Västerbotten lägre andel än riksgenomsnittet för samtliga ålderskategorier, 40,2 procent.

Heidi Hansson, vicerektor med särskilt ansvar för utbildning.

Foto:

– De regionala skillnaderna beror dock inte bara på sociala faktorer, utan det finns också stora skillnader mellan unga med samma bakgrund. Det är till exempel enklare att börja studera om du bor nära ett campus, där du också får ett rikt studentliv, studiestöd, studenthälsa och möjligheter att etablera nätverk inför framtiden, säger Heidi Hansson.

– För att underlätta för unga som av olika anledningar har svårt att studera heltid vid våra campus, erbjuder universitetet omkring 35 procent av utbildningsutbudet på distans eller genom andra flexibla studieformer.

UKÄ: Rekryteringen till högskolestudier – regionala och sociala faktorer påverkar

För mer information, kontakta:
Carl Larsson
Utredare vid Planeringsenheten