Fortsatt utvecklingsprogram för doktorander under 2020

28 november 2019

Utvecklingsprogrammet för doktorander vid Umeå universitet har visat sig vara en lyckad satsning. Efter positiv respons från deltagarna och fina betyg i utvärderingarna fortsätter programmet under 2020. Anmälan är öppen.

Utvecklingsprogram för doktorander ges en andra gång med start i januari 2020.

Foto:

Doktorander arbetar i en konkurrensutsatt miljö och kan behöva stöd, kunskap och verktyg för att bättre kunna hanterar de prestationskrav som finns. I andra omgången av utvecklingsprogrammet erbjuds tre moduler som fokuserar på rollen som doktorand, doktorandernas prestationsmiljö och att gå från doktorand till disputerad.

- Jag skulle starkt rekommendera programmet till alla doktorander vid Umeå universitet. Jag tror att programmet verkligen skulle ha en positiv inverkan på arbetsmiljön om fler medarbetar skulle delta i utbildningen, berättar en av doktoranderna som deltagit i programmet.

För handledaren blir det ett sätt att bättre förstå doktorandens unika situation och utveckla sin förmåga att leda och stötta doktoranderna.

- Programmet är ett mycket bra initiativ och samarbete med Feelgood, säger en av handledarna.

- Det är alltid intressant att träffa kollegor med annan erfarenhet och se hur olika det kan vara och därmed få kännedom om problem som skulle kunna dyka upp längs vägen, säger en annan handledare.

Programmet har genomförts, och kommer även i fortsättningen att genomföras, i samarbete mellan företagshälsovården Feelgood och Personalenheten vid Umeå universitet.

Anmälan till Modul 2 är nu öppen, med kursstart i slutet av januari. Sista anmälningsdag är 13 januari 2020. Sista anmälningsdag för Modul 3 är den 14 april med kursstart slutet av april 2020. Modul 1 går av stapeln under hösten 2020.

Läs mer om Utvecklingsprogram för doktorander

För mer information, kontakta:
Mattias Jacobsson