Tips för att undvika bortkastade annonser

21 november 2019

När påstridiga säljare ringer och erbjuder till synes förmånliga annonspriser kan det ibland vara svårt att argumentera emot och det är dessutom ofta både dyrt och bortkastat. Bra att veta är att det går att hänvisa vidare till Kommunikationsenheten.

– Att köpa utrymme på speciella utbildningssajter, som exempelvis Alla studier, Studentum och Blocket utbildning, ger ofta en liten effekt, säger Anna Holmström, områdeschef på Kommunikationsenheten. Detsamma gäller genomslagskraften i särskilda bilagor till våra största dagstidningar.
– Att annonsera i tidningsbilagor är inte ett kostnadseffektivt sätt att nå målgruppen, eftersom det är svårt att se om målgruppen läser bilagan och att det dessutom bara är cirka 5 procent av läsarna som bladar igenom bilagorna. Då kan det vara bättre att annonsera mer riktat i särskilda facktidningar eller sökordsannonsering.

Annonsköp kan vara ett avtalsbrott

Umeå universitet är bundet vid de statliga ramavtal som tecknas av Kammarkollegiet som gäller för medieköp och medieanalys. Det innebär att det kan vara ett avtalsbrott att köpa och boka annonser direkt, utan att gå via upphandlade förmedlare. För tillfället är det tre leverantörer som har avtalet och beställning ska ske enligt förnyad konkurrensutsättning. Off the Wall (OTW) dessutom upphandlade för innehållsproduktion och content marketing och Nowa kommunikation direktupphandlade för sökordsannonsering.

Satsa på webbinnehåll

Nästan alla studenter som hittar till Umeå universitets webb kommer direkt från stora söktjänster, som Google, eller hänvisas hit från UHR:s webbplats Antagning.se. Därför är det ofta en väldigt dålig investering att nappa på försäljares erbjudanden.

Att "tagga upp" webbsidorna för att hamna högt upp i resultatlistan är värt mycket, men också att satsa tid och resurser på att jobba med innehåll och utveckla våra centrala och välbesökta utbildningssidor. Det är där de flesta presumtiva studenter hamnar och bestämmer sig för om de vill söka till programmet eller kursen, och innehållet bör vara både relevant och tilltalande.

Kontakta Kommunikationsenheten
Om det finns planer på att utveckla rekryteringsarbetet eller vill ha stöd i kontakten med en mediebyrå, kan ett första steg vara att kontakta Kommunikationsenheten, avslutar Anna Holmström.

Kontaktperson:
Anna Holmström