Curiosum — universitetets nya science centre och maker space

19 december 2019

AKTUM  När forskning ska beskrivas populärvetenskapligt är Curiosum ett sätt att nå ut. Föreståndaren Madelen Bodin har precis fått tillgång till lokalerna i gamla Sliperiet. Nu börjar flytten från Umevatoriet till Curiosum på Konstnärligt campus.

Madelen Bodin ser fram emot att Curiosum, där hon är föreståndare, ska dra i gång verksamheten under 2020.

Foto: Mattias Pettersson

MADELEN BODIN ÄR universitetslektor och föreståndare för Curiosum vid Umeå universitet.

— Det känns roligt och hur spännande som helst! Samtidigt är det så mycket att göra just nu att jag nästan inte hinner känna efter. Nu får vi förverkliga det som vi har funderat kring och planerat för under det senaste året. Det är superfina lokaler vi flyttar in i och det kommer att bli så bra.

Hösten innebär en hektisk tid när allt ska ställas i ordning. Och det är inte lite som ska rymmas i de ljusa, luftiga lokalerna på 2 000 kvadratmeter: installationer och utställningar, domteater, olika pedagogiska program samt verkstäder som rymmer olika typer av experiment, utforskande och görande: kemiverkstad, teknikverkstad, textilverkstad och verkstäder för digital tillverkning med 3D-skrivare och laserskärning.

På Curiosum tillåts besökaren lära sig nya saker på ett kreativt sätt genom att uppleva, titta, lyssna, känna och även göra egna produkter. Målet är att skapa intresse för kunskap och nyfikenhet till lärande inom vetenskap och teknik.

— Vi kommer att använda universitetets forskning för att skapa olika aktiviteter och vi hoppas att många forskare vill vara med och bidra. Vår föreläsningssal, Black box, rymmer 100 personer och här planerar vi att ha populärvetenskapliga föreläsningar, dramatiseringar och shower, säger Madelen Bodin.

EFTER NYÅR KOMMER Curiosum att öppnas gradvis och personalen trimmar in verksamheten genom att bjuda in skolklasser — barn och ungdomar är en mycket viktig målgrupp.

Tidigare har man på Umevatoriet fått säga nej till många förfrågningar. Nu när verksamheten utökas finns dubbla kapaciteten för skolbesök. Curiosum kommer på sikt att nå alla elever i Umeå kommun, och även kranskommuner, från förskola till gymnasiet. I och med det nås även elevernas familjer och bekanta som kan besöka Curiosum som en fritidsaktivitet.

— Vi får en jätteviktig roll när det gäller att nå ut till fler med universitetets forskning. Det centrala läget på Konstnärligt campus gör vårt science centre tillgängligt. Dessutom gör närheten till Bildmuseet, som är en annan publik verksamhet, att vi förstärker våra möjligheter att nå nya målgrupper.

Umeå kommun är samarbetspartner och bidragsgivare. Kommunen slår på stora trumman och ser Curiosum tillsammans med Bildmuseet som en kommande reseanledning för Umeå som turiststad. Det medför att Curiosum kommer att ha generösa öppettider dag- och kvällstid samt lov och helger, samt öppna en butik och kafé.

Curiosum har också ett viktigt uppdrag när det gäller att bidra till kompetensförsörjningen i samhället. Att samverka med det lokala näringslivet och tillsammans hitta sätt att öka unga människors intresse för att utbilda sig, särskilt inom teknik och naturvetenskap, är därför en del i verksamheten.

Curiosums kreativa miljö blir också en inspirerande plats för andra aktörer som finns i huset. På tredje våningen huserar eXpression Umeå, en inkubator för kulturella och kreativa näringar, och Kulturverket som främjar barns estetiska lärprocesser.

EN DONATION FRÅN Knut och Alice Wallenberg har genom det nationella projektet Wisdome möjliggjort uppförandet av en digital domteater för planetarievisningar och film i 360-format med olika vetenskapliga teman.

Wisdome-satsningen på vetenskaplig visualisering i publika miljöer leds från Visualiseringscenter i Norrköping och övriga medverkande är Universeum i Göteborg, Tekniska museet i Stockholm och Malmö museer.

— Det är tryggt att kunna dela erfarenheter och samarbeta med de som jobbar med samma typ av verksamhet. Att kunna använda kompetens från Visualiseringscenter ger bra förutsättningar för oss på Curiosum som är i uppstartsfasen.

— Vi slår upp portarna för allmänheten "på riktigt" när domteatern står klar sent på våren 2020, säger Madelen Bodin och avslöjar att den första produktionen som ska visas kommer att handla om digitala specialeffekter i film och dataspel.

MADELEN BODIN OCH hennes personal har i princip bott i en kappsäck det senaste året och varit evakuerade till Tullkammaren i centrum. Att två verksamheter — Sliperiet och Umevatoriet — nu ska slås ihop till en enhet innebär en mängd utmaningar.

— Jag har fantastiska medarbetare som gör detta möjligt trots allt. Vi för samman många olika erfarenheter in i den nya verksamheten.

— Om fem år tror jag att Curiosum är en kreativ lärandemiljö som fortfarande utvecklas och väcker nyfikenhet och intresse för vetenskap och teknik. Vi är ett spännande besöksmål i regionen och turister från hela Norden har en anledning att åka till Umeå. Jag hoppas att alla Umeåbor känner till Curiosum och att människor kommer tillbaka till oss eftersom våra aktiviteter och upplevelser bjuder in till ständigt utforskande.

TEXT: Ingrid Söderbergh  FOTO: Mattias Pettersson

Curiosum under uppbyggnad.

Foto: Mattias Pettersson

Artikeln har publicerats i Aktum 2 2019.

Redaktör: Inger Nilsson