Nominera ny föreståndare till Idrottshögskolan

4 december 2019

Idrottshögskolan söker en ny föreståndare från och med 1 juli 2020. Uppdraget är tidsbegränsat och gäller i första hand till 2024-06-30.

Umeå universitet är sedan hösten 2015 utsett till ett av Sveriges första Riksidrottsuniversitet och Idrottshögskolan syftar till att samordna och utveckla utbildning och forskning samt verka för samverkan och innovation inom det idrottsvetenskapliga fältet.

Inom ramen för uppdraget ingår även att samordna samtliga elitidrottsstudenter som finns vid Umeå universitet oavsett vilken utbildning de väljer att gå, inom ramen för konceptet "Dubbla karriärer".

Utifrån avtal med Riksidrottsförbundet har Idrottshögskolan därtill särskilda uppdrag inom ramen för Riksidrottsuniversitetet.

I föreståndarens arbetsuppgifter ingår bl.a. att:

• ansvara för Idrottshögskolans forskningsfrågor och internationella kontakter
  • vara ordförande i Idrottshögskolans forskningsråd
  • medverka i styrgrupper och råd
  • ansvara för löner
  • ingå i ledningsgrupp tillsammans med IH:s områdeschef
  • föreståndaren ska vara tillsvidareanställd professor eller universitetslektor vid Umeå universitet, samt gärna ha:
  • chefs- och ledarerfarenhet från Umeå universitet
  • goda forskningsmeriter – gärna idrottsrelaterad forskning – samt erfarenhet av forskningsledning och tvärvetenskapligt samarbete
  • ett brett nätverk inom Umeå universitet
  • en god social förmåga, vara utåtriktad och ha lätt att samarbeta

Vi ser gärna att föreståndaren har kännedom om idrottens organisation eller har verkat inom idrott samt haft kontakt med Riksidrottsförbundet och Specialidrottsförbund i Sverige.

Alla anställda vid Umeå universitet inbjuds härmed att föreslå personer till uppdraget som föreståndare för Idrottshögskolan. Uppdragets omfattning motsvarar ca 40 %.

Den som föreslås ska vara tillfrågad och ha accepterat att bli föreslagen.

Namnförslag, tillsammans med CV för den som föreslås, skickas till ordförande för beredningsgruppen Taru Tervo, Taru.Tervo@umu.se, senast 2020-01-20.

Beslut att utse föreståndare fattas av dekan Ruth Mannelqvist, vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Redaktör: Eva Stoianov