Caroline Sjöberg: Det ljusnar och dagarna blir längre

15 februari 2019

Vi befinner oss redan i mitten av februari och kalendern för 2019 fylls snabbt. Vackra vinterdagar avlöser varandra, ljuset börjar återvända och den som klär sig rätt behöver inte bekymra sig alltför mycket om kylan. När vi nu har lämnat jul- och nyårsledigheter bakom oss är en mängd aktiviteter i full gång, både lokalt, nationellt och internationellt.

Förra veckan träffades det nationella universitetsdirektörnätverket i Stockholm. Högt på agendan stod bland annat diskussionen om hur Storbritanniens utträde ur EU påverkar svenska lärosäten. Det är fortfarande inte klart om britterna kommer att lämna med eller utan avtal. Dagen D, dsv. den 30 mars, kommer emellertid allt närmare. Blir det ett avtalslöst utträde, en s.k. "hard-brexit" eller ett "no-deal-scenario", innebär det att övergångslösningar inte hinner komma på plats och över en natt förändras då förutsättningarna.

Med alla de osäkerheter som finns är det dock svårt att erbjuda konkret information om vad vi måste förhålla oss till. En hel del frågor hanteras på EU-kommissionsnivå, andra nationellt på regeringsnivå, men det finns också utmaningar som vi som lärosäten behöver hantera och informera oss om.

Intresseorganisationen, European Universities Accociation (EUA), har påbörjat arbetet med att analysera konsekvenserna av olika alternativ och försöker ge de europiska lärosäten mer kunskap, råd och stöd. Diskussionen förs bland annat om: situationen för studenter och lärare/forskare, pågående samarbeten, datahantering samt handel och andra utbyten. Detta är frågor som vi kommer att behöva adressera, oavsett vilken form det brittiska utträdet får. Information från EUA hitter du bl.a. här.

Uppgradering av studieadministrativa systemet, Ladok 3, är nu genomförd och som så ofta med nya systemlösningar har det funnits utmaningar att hantera. Trots vissa svårigheter tycker jag att det gått mycket bra och alla inblandade har gjort utmärkta insatser. Passar på att tacka för det! På nationell nivå diskuteras nu i vilken form vi fortsättningsvis ska styra utveckling samt hantera drift och förvaltning av vårt gemensammas system. Idag sker detta genom att vi (37 lärosäten och centrala studiestödsnämnden) ingår ett konsortium och gemensamt äger systemet. Men det finns förstås andra sätt att omhänderta och bevaka våra gemensamma intressen vad gäller de studieadministrativa processerna. Ann Fust, rådsdirektör på Vetenskapsrådet, har av konsortiets styrelse fått uppdraget att utreda framtida organisationsform.

Inom UmU är dokumentet "Vision 2020-2025" nu är ute på remiss. Ett omfattande arbete har föregått utskicket. Vi kan bland annat se tillbaka på en ambitiös förankringsprocess, vars syfte har varit att inkludera så många medarbetare som möjligt. Ni kanske minns de 6 frågor som skickades ut under våren 2018 och som bland handlade om vilka vi är, vilka vi vill vara och vart vi är på väg. Ett digert material inkom och det har sedan bearbetats, diskuterats och konsoliderats, bland annat i universitetsledning och ledningsråd. Vår inriktning har varit att det är viktigt att lyfta det som gör oss på Umeå universitet unika. De som läser visionen ska känna igen sig och förstå att det är just Umeå universitet vi beskriver, inget annat. Nu finns texten tillgänglig för alla förvaltningens enheter, som ännu en gång har möjlighet att ge input och lämna synpunkter.

Foto över Umeå taget från flygplan under inflygning mot Umeå flygplats

Foto: Caroline Sjöberg

Om några veckor inleder förvaltningen vårens verksamhetsdialoger. Då går vi igenom vi igenom hur det gått för respektive enhet under 2018, stämmer av verksamhetsplan, budget, äskanden och förutsättningar för 2019 samt lyfter mer långsiktiga behov och inspel avseende åren därefter.

Denna gång finns även enheternas basuppdrag på agendan (t.ex. saknas något eller borde något skalas bort) och vi kommer även att föra resonemang om lokalsituationen på enheterna.

//caroline

Redaktör: Anja Axelsson