Dags för etapp 2 av "supercykelvägen"

14 februari 2019

För ett par år sedan påbörjades bygget av en "supercykelväg" på campus. Den ska förbinda Gösta Skoglunds väg med Petrus Laestadius väg. Den första etappen är genomförd och nu är det dags för Akademiska Hus och Svensk Markservice att påbörja etapp 2. Start i februari och allt beräknas vara klart i oktober 2019.

Bild på sträckningen av etapp 2 av supercykelväg på campus.

Foto: Akademiska Hus

Samtidigt skapas ett fördröjningsmagasin för regnvatten på campusängarna, ett magasin som rymmer minst 7000 kubikmeter dagvatten. Det är en viktig fråga i arbetet med detaljplanen för studentbostäder och vanliga bostäder på Lilljansberget. Syftet är att säkra ett lokalt omhändertagande av dagvatten och att klara av extrema skyfall.

Medel från Klimatklivet
Akademiska Hus och Umeå kommun sökte och beviljades medel från Naturvårdsverkets miljösatsning Klimatklivet, för att underlätta för cykeltrafik genom att bygga en supercykelväg, som är rakare och bredare än vanliga cykelvägar.
Den andra etappen av supercykelvägen går från korsningen mellan Teknik- och MIT-husen till Petrus Laestadius väg och är ett sätt att, i samverkan mellan universitet, landsting och andra aktörer, koppla ihop det kommunala cykelvägnätet, via campusområdet.
1. Bygget inleds i februari med en ny vägtrumma i Sandbäcken. Vägtrumman som leder Sandbäckens vatten under supercykelvägen ner mot campusdammen får samma kapacitet som trumman som leder vattnet från campusdammen via kulvertar ner till Umeälven. Den beräknas vara klar i mars och under tiden anordnas en förbifart. (Se inringad grön detalj på kartan.)
2. Under juni och juli sker en ombyggnad av fyrvägskorsning. (Se inringad röd detalj.)
3. Från juni och fram i september görs en höjning av befintlig cykelbana, parallellt med Mediegränd upp till Petrus Laestadius väg. (Se svart linje.)
4. Allt ska vara klart under oktober månad 2019.

Redaktör: Inger Nilsson