Doktorander ges chans till utveckling

12 mars 2019

Är du som doktorand intresserad av att öka din kunskap och självkännedom för att bättre kunna möta de prestationskrav och svåra situationer som forskarutbildningen innebär? Sök till pilotomgången av det nya utvecklingsprogrammet för doktorander som startar 26 mars.

Umeå universitet påbörjar nu en pilotomgång av ett utvecklingsprogram som ska skapa bättre förutsättningar för ett långt och hållbart arbetsliv för dig som doktorand i en konkurrensutsatt akademisk miljö.

– Detta är en unik satsning som har sin grund i universitetets genuina vilja att stödja antagna doktorander. Doktorander utgör trots allt en av universitetets viktigaste resurser och vi hoppas att pilotprogrammet ska ge en god grund för vidareutveckling och permanentande av satsningen, säger Lars Nordlander, personalchef vid Umeå universitet.

Det är Personalenheten och företagshälsovården Feelgood som tillsammans har tagit initiativ till och anordnar utvecklingsprogrammet med stöd från Lokala utvecklingsfonden (LUF). En grundläggande orsak till att programmet utvecklats är de varningstecken som lyfts fram i analysen av universitetets medarbetarenkät. Satsningen ligger i linje med en generell ambition att förbättra arbetsmiljön för både doktorander och andra medarbetare vid Umeå universitet.

– Det är självklart bättre att förekomma än att förekommas när det gäller stress och psykisk ohälsa. Doktorander är en utsatt grupp där ett proaktivt arbete som involverar både handledare och doktorander har förutsättningar att ge goda resultat, säger Johanna Stenling, legitimerad psykolog vid företagshälsovården Feelgood.

Programmets upplägg

Utvecklingsprogrammet för doktorander delas upp i tre moduler beroende på hur långt in i utbildningen du som doktorand kommit. Även handledaren deltar i utbildningen genom specialanpassade seminarier och övningar tillsammans med doktoranden.

Modul 1: Nyantagna doktorander (termin 1–2) och deras handledare
Modul 2: Doktorander halvvägs (termin 3–6) och deras handledare
Modul 3: Doktorander i slutfasen (termin 7+) och deras handledare

Utvecklingsprogrammet kommer att gå på engelska. Det påbörjas den 26 mars och pågår fram till den 10 maj. Sista ansökningsdag är 18 mars.

Läs mer om och ansök till Utvecklingsprogram för doktorander

För frågor, kontakta gärna:

Mattias Jacobsson, projektledare

Redaktör: Anna Lawrence