Nu finns enklare karriärstöd för anställda

13 mars 2019

Umeå universitet är mån om att ge sin personal stöd i karriärutvecklingen. Därför finns nu en samling länkar och verktyg tillgängliga på intranätet som hjälper dig att optimera din nuvarande och kommande karriär. Du är också välkommen att hjälpa oss att förbättra sidorna.

Under rubriken Competence and career development här på intranätet finns nu en samling länkar som ska stötta dig oavsett var du befinner dig i karriären – allt från doktorand till senior forskare med ledarskapsambitioner. Även T/A-personal hittar användbar och karriärfrämjande information här.

Än så länge finns länksamlingen bara på engelska. Men när du har klickat på länkarna för varje tips kan du i de flesta fall växla språk för att läsa information på svenska.

Informationen är uppdelad på fem rubriker:

Mobilitet – stödjer både inresande och utresande mobilitet och är särskilt praktisk för inkommande internationella medarbetare som behöver stöd för att komma in i det svenska systemet och lära känna Umeå universitet, men även för dig som vill resa ut och få nya erfarenheter.

Akademisk kompetens och utveckling – det här avsnittet ger dig information om några av de möjligheter du har när det gäller fortbildning, karriärstöd, ledarskapsutbildning och hur du kan marknadsföra din expertkunskap för att bli en attraktiv samarbetspartner.

Karriärrådgivning och finansiering – här finns några praktiska länkar när du vill ha råd om din karriär och planera din framtid. Här finns också tips om kontaktvägar för att bli bättre på att söka forskningsmedel.

Nätverkande – att interagera med andra är viktigt, ta reda på tips om hur du kan bygga ut dina nätverk och vilka befintliga nätverk som finns, eller ta reda på om din institution erbjuder mentorskap.

Samverkan och företagssamarbeten – här hittar du information om att starta företag eller gå vidare med en karriär utanför universitetet.

Ta en titt på sidorna under Competence and career development.

Hjälp oss förbättra sidorna

Sidorna har tagits fram i samarbete mellan förvaltningens enheter. Vi skulle vara mycket tacksamma om du ville lämna synpunkter på upplägget och den information som erbjuds. Är det något som saknas? Är sidorna användbara? Skulle du ha nytta av motsvarande sidor på svenska? Skriv en kommentar här i nyheten (logga in för att kommentera) eller skicka ett mejl.

Karin Lundström, Personalenheten
Anna Lawrence, Kommunikationsenheten