Förnyat förtroende för studentkårerna

8 april 2019

Den 1 juli 2019 inleds en ny treårsperiod för studentkårer vid Umeå universitet. På universitetsstyrelsen togs beslut om att de tre sökande studentkårerna får status som studentkårer.

Umeå medicinska studentkår, med Medicinska fakulteten som verksamhetsområde, Umeå naturvetar- och teknologkår, med Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten som verksamhetsområde samt Umeå studentkår, med Humanistiska fakulteten, Samhällsvetenskapliga fakulteten och Lärarhögskolan vid Umeå universitet som verksamhetsområde uppfyller Högskolelagens krav och får därmed fortsätta sin verksamhet som studentkårer vid Umeå universitet.
Universitetsstyrelsen konstaterar att de tre ansökningarna avser olika verksamhetsområden och att ingen konkurrenssituation föreligger.
Den uppföljning av studentkårernas verksamhet som lämnades till rektor för några veckor sedan visade att studentkårerna i allt väsentligt lever upp till åtagandena enligt avtalet med universitetet och att de har stabil ekonomi.

Redaktör: Inger Nilsson