Sant och falskt om det nya spamskyddet

8 april 2019

Sedan den 3 april har Umeå universitet ett nytt spamskydd för att stoppa skräppost och andra typer av misstänkta e-post-meddelanden. I samband med införandet har det kommit in en del frågor om hur tjänsten fungerar.

Det som är nytt i och med det uppdaterade spamskydd är att tjänsten är bättre på identifiera misstänkta phishingmejl, mejlnotifieringar om vilka meddelanden som har fastnat men också att du har möjlighet att logga in och släppa igenom mejl som är korrekta men råkat fastna.

Mejl med avsändaren "Umeå universitet, ITS" är OK

Om ett misstänkt meddelande har fastnat i spamfiltret får du en notifiering om detta till din e-post. Som avsändare för notifieringen står Umeå universitet, ITS och det har skickats från noreply@umu.se.

Varför fungerar inte länkarna i notifieringsmejlet?

Det finns närvarande en bugg i mjukvaran som gör att länkarna i mailet inte fungerar. Vi råder därför dig att tills vidare logga in via antispam.umu.se.

Fastnar fler mejl än tidigare i spamskyddet?

Det nya spamskyddet använder precis som det förra filtret svart- respektive vitlistning. Dessa listor förändras ständigt i och med upptäckta globala källor till spam, virus och phishingmeddelanden.

Filtret har bättre analys för att se om bilder innehåller olämpligt innehåll. Det finns också en funktion för att kontrollera kända phishinglänkar.

Den stora skillnaden är att man nu uppmärksammas via notifieringar på meddelanden som klassats som skräppost.

Vilka meddelanden fastnar i spamskyddet?

Spamskyddet uppdateras ständigt med vilka avsändare som är svartlistade. Ett meddelande som skickas till dig från en av dessa avsändare avvisas helt av filtret.

Om spamskyddet är osäkert på om avsändaren är korrekt, innehållet verkar misstänkt eller om servern som skickar meddelandet verkar misstänkt, får du en notifiering om detta.

Varför fastnar seriösa mejl som inte borde ha fastnat?

Som beskrivet ovan beror det på att mejlet kommer från misstänkta källor eller har innehåll som klassats som olämpligt. Ett mejl som bara innehåller en länk, saknar ämnesrad eller innehåller mycket stora mängder mottagare stoppas.

Vad gör jag för att hindra att utskick från seriösa avsändare inte hamnar i spamskyddet?

Det är viktigt att du tittar igenom de notiferingar om stoppade meddelanden som du får. Om du ser ett meddelande som borde släppas igenom kan du logga in via antispam.umu.se och släppa igenom det meddelandet.

Läs mer i Manual om hur du gör.

Varför får jag så många notifieringar om meddelanden som fastnar?

Frekvensen av mejlutskick ställs in centralt. För närvarande är det en gång per dag. Detta utgår från tidigare framförda önskemål från verksamheten om vikten av notifieringar.

Utmaningen är att förväntningarna och kraven är starkt varierande från de som vill ha notifering direkt så fort ett mejl fastnar, till de som inte vill ha någon notifiering alls.

Varför kan inte avsändarna granskas manuellt?

E-postsystemet hanterar runt 1 miljon meddelanden varje dygn. Vi har ingen möjlighet att granska varje avsändare eller göra undantag från svartlistningarna: Svartlistningar sker av en anledning och ur informationssäkerhetssynpunkt är det inte lämpligt att göra undantag. Vi håller oss till branschstandard i detta.

Att till exempel undanta Hotmail- och Yahoo-avsändare medför stora risker då dessa typer av avsändare ofta används för spam- och phishingutskick. Ett sådant undantag skulle dessutom innebära att mängden meddelanden som släpps igenom ökar markant för alla anställda.

Tidigare nyhet om att antispamfiltret uppdateras (26/3)

Fakta om spamskyddet

Umeå universitet tar emot mellan 800 000 och en miljon e-postmeddelanden varje dygn och av dessa stoppas 92-95% procent eftersom de identifieras som spam, men tyvärr släpps vissa meddelanden ändå igenom. Med uppdateringen är målet att cirka 97 procent av de oäkta e-postmeddelandena ska kunna stoppas.

Redaktör: Anja Axelsson