Universitetet ska se över miljöarbetet

8 april 2019

Umeå universitets miljöpolicy reviderades senast 2003. Internrevisionen anser att det finns anledning att se över policyn och rekommenderar att universitetet i samband med att policy för tjänsteresor ses över även ser över övriga styrdokument för miljöledningsarbetet, för att tydliggöra roller och ansvarsfördelning, samt säkerställer att interna miljörevisioner genomförs årligen.

Universitetsledningen har uppmärksammat problemet och en plan för åtgärder som är tänkta att genomföras i år lades fram för universitetsstyrelsen:
- Universitetsledningen ska ta fram ett förslag till en ny miljö- och hållbarhetspolicy tas fram under 2019, säger universitetsdirektör Caroline Sjöberg. Den ska kopplas till universitetets kärnverksamhet och vision samt till Agenda 2030.
- Dessutom ska inaktuella styrdokument, nuvarande organisationsbeskrivning och ansvarsfördelning ses över och uppdateras. Det ska bli en universitetsövergripande regel för miljö- och hållbarhetsarbete, där en rutin för årlig intern miljörevision inkluderas. Frågan om årliga interna miljörevisioner hanteras inom ramen för budgetarbete inför år 2020.

Årlig miljörevision
Enligt förordning om miljöledning i statliga myndigheter ska universitetet årligen lämna en redovisning av miljöledningsarbetet till Naturvårdsverket och även genomföra en årlig intern miljörevision. Den interna miljörevisionen genomförs årligen vid Handelshögskolan, men inte vid övriga verksamheter vid Umeå universitet.
Miljöledningssystemet ska bland annat innehålla en miljöutredning, en miljöpolicy, mätbara och aktuella miljömål, tydlig ansvarsfördelning för miljöarbetet och dokumenterade rutiner för styrningen av verksamheten. Högskolelagen säger att högskolorna ska främja hållbar utveckling i sin verksamhet.
Umeå universitets miljöpolicy är från 1996 och reviderades senast 2003. I revisionsrapporten jämförs Umeå universitet med Göteborgs universitet och Kungliga tekniska högskolan, som båda har miljöcertifiering ISO 14001 och genomför årliga interna miljörevisioner. På de punkterna är det endast Handelshögskolan vid Umeå universitet som klarar en jämförelse.
- De erfarenheter Handelshögskolan har gjort i sitt arbete på det här området ska vi förstås ta tillvara, säger Caroline Sjöberg.

"Oklara riktlinjer"
Internrevisionen säger i sin rapport att det är oklart vilka riktlinjer som gäller för miljöarbetet och hur arbetet ska vara organiserat. De styrdokument som finns är enligt uppgift till internrevisionen inte längre aktuella.
Rektorsbeslut från 2001 och 2005 säger att det ska finnas en miljöledningsgrupp vid universitetet och miljörepresentanter vid institutionerna, men det är "inte ett aktuellt arbetssätt". 2001 togs också ett rektorsbeslut om att införa ett miljöledningssystem i enlighet med ISO 14001. Åtta av landets universitet och högskolor är miljöcertifierade. Den nuvarande miljöpolicyn vid Umeå universitet hänvisar till Agenda 21, medan en uppdaterad policy skulle kunna hänvisa till Agenda 2030.
Universitetet arbetar med mål för hållbar utveckling, det har tagits fram en kurs i ämnet och målen ingår i verksamhetsplanerna på fakulteterna.
I Lokalförsörjningsenhetens verksamhetsplan för 2019 finns med att enheten, i samråd med Personalenheten, ITS och Upphandlingsenheten ska se över nuvarande policyn för tjänsteresor och uppdatera den så att den lever upp till förordningens krav om en integrerad mötes- och resepolicy. I Universitetsledningens plan för 2019 vill man också inkludera delar av intentionerna i arbetet med Resfria/digitala möten i myndigheter (REMM) och det strategiska arbetet med digitala möten.

Redaktör: Inger Nilsson