Intresseanmälan: Studierektor för distansutbildning vid polisutbildningen

3 maj 2019

Den 1 juli blir nuvarande studierektor för distansutbildningarna (grundutbildning samt funktionsinriktad utbildning) enhetens nya föreståndare och därför söker vi nu hans ersättare!

Enheten för polisutbildning bedriver grundutbildning för poliser (fyra terminer + 6 månaders aspirantutbildning), samt vidareutbildning av poliser och andra yrkesgrupper. Sedan 2018 ges också fristående kurser som möjliggör för företrädesvis yrkesverksamma poliser att läsa till en kandidatexamen i polisiärt arbete. Vid enheten bedrivs även externt finansierad forskning.

Grundutbildningen ges både som campusutbildning och på distans. På distansutbildningen registreras ca 50 studenter varje termin. Sedan mars 2019 ges också en ettårig komprimerad Funktionsinriktad polisutbildning på distans, med 8 registrerade studenter. Den funktionsinriktade utbildningen är ett pilotuppdrag som hittills bara är avtalat för en studentgrupp.

Tillsammans med föreståndaren och andra studierektorer, kanslipersonal och undervisande personal, leder distansutbildningens studierektor planering, genomförande, uppföljning och inte minst utveckling av de båda utbildningarna. Att vara studierektor för distansutbildningen innebär utmaningar inom områden som pedagogisk ledning, planering och administration. Ansvaret sträcker sig tydligt från löpande dagsaktualiteter till strategiska vägval. Som studierektor ingår man även i enhetens ledningsgrupp.

Vi söker dig som har god pedagogisk erfarenhet. Erfarenhet från liknande uppdrag eller annat akademiskt ledarskap är meriterande, liksom erfarenhet från distansutbildning och/eller polisutbildning. Uppdraget ställer höga krav på kommunikativ förmåga och lyhördhet gentemot medarbetare och intressenter.

Uppdraget gäller fr.o.m. 1 augusti 2019, på del- eller heltid (50 – 100 %). Vi kan se olika möjligheter vad gäller omfattning och villkor för uppdraget. Därför kommer det att diskuteras individuellt med den som erbjuds det och i förekommande fall dennas hemmainstitution/enhet.

Ansökan

Din ansökan ska bestå av ett CV och ett personligt brev. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper därför vill vi att du i ditt personliga brev berättar om dig själv, vad som motiverar dig att söka studierektorsuppdraget och utvecklar varför just du passar in på vår kravprofil. Vi önskar också att du lämnar ett par referenser.

Skicka din ansökan senast den 24 maj till personalsamordnare Lena Lejon, lena.lejon@umu.se

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning inom enheten och uppmuntrar i synnerhet kvinnor som sökande. Vid lika meriter tas hänsyn till underrepresenterat kön.

Kontakter

Lars Erik Lauritz, föreståndare, 090-786 63 92