Resestipendier för internationellt utbyte

9 maj 2019

Tre resestipendier har utdelats för internationellt utbyte ur Gösta Skoglunds internationella fond.

Stipendierna går till:

Doktorand Marcin Rataj, Institutionen för Geografi, Umeå universitet med 11 000:- för resa till Gran Sasso Sience Institute (GSSI), L'Aquila, Italien.

Doktorand Therese Danely, Institutionen för Geografi, Umeå universitet med 14 500:- för resa till The Annual Meeting of the American Association of Geographers, Washington D.C.

Professor Rikard Eriksson, Institutionen för Geografi, Umeå universitet med 56 000:- för att bjuda in 25 internationella doktorander till The Young Economic Geography Network (YEGN) workshop i Umeå.

Om fonden och priset:

Gösta Skoglunds internationella fond skapades år 1983 för att i anslutning till verksamheten vid CERUM möjliggöra internationellt reseutbyte för forskare. Fonden delar även ut ett uppsatspris till en C/D/Masteruppsats framlagd vid en institution eller arbetsenhet inom Umeå universitet som ger ett bidrag till det regionalvetenskapliga forskningsfältet. Detta för att stimulera studenter att söka sig till det regionalvetenskapliga forskningsfältet, påbörja forskarutbildning samt publicera sig internationellt och söka internationella forskarkontakter.

Mer om Gösta Skoglunds internationella fond

Redaktör: Eva Stoianov