Sista etappen i ombyggnationerna av Biologihuset

22 maj 2019

Vid Idrottsmedicinska enheten börjar flyttkartonger packas. Under sommaren går flyttlasset till nyrenoverade lokaler närmare campus.

Idrottsmedicin, som är en del av Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, flyttar från IKSU-området till ombyggda lokaler i Biologihuset, dit ytterligare två avdelningar av institutionen kommer året därpå tillsammans med Institutionen för omvårdnad.

Till att börja med kommer verksamheten att finnas på våning 6, men när sedan de två andra avdelningarna vid institutionen flyttar in sker en omflyttning utifrån behovet av samarbete osv.

- Vi kommer att få det mycket bättre, säger Apostolos Theos, avdelningschef och idrottsfysiolog vid Idrottsmedicin.

Foto: Link Arkitektur

Bättre vad gäller både lokaler och läge. Helt nyrenoverade lokaler för såväl kontor, undervisning som labb. Ett mer centralt läge på campus innebär en närhet till fördel för både anställda och studenter.

Inte minst positivt blir det med nya labbet för tester inom idrott och hälsa, som flyttar till dryga 700 kvm i KBC-huset. I nya FYSlab - som det ska kallas - kommer även fysioterapi med bland annat ett rörelselabb att finnas. Labbet som blir inflyttningsbart i oktober, kommer att vara öppet även kvällstid så att studenterna får mer tid för att träna på att göra tester, öva olika moment osv.

För labbet planeras även drop in, då studenter i träningssyfte kan ta emot andra studenter och personal för olika sorters fystester. Idrottsföreningar kommer att bidra med testpersoner för studenternas egna kursuppgifter i utbildningssyfte.

Stort projekt går mot sitt slut

Sista etappen i ombyggnationerna av Biologihuset har påbörjats. Den omfattar C-flygeln, fyslabb, rörelselabb och lärosalar i Kemihuset samt lärosalar i naturvetarhuset. En skywalk kommer att binda samman C-flygeln och naturvetarhuset på plan 4.

De verksamheter som flyttar in i den sista etappen är Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering och Institutionen för omvårdnad, den verksamhet som finns på campus Umeå.

Tidigare har IMB, Integrativ medicinsk biologi, och UCMM, Umeå Centre for Molecular Medicine, flyttat in i de ombyggda lokalerna och multisalen Aula Biologica har byggts och öppnat.

Detta stora projekt har varit både roligt och utmanade, säger Johanna Westberg, projektledare på lokalförsörjningen.

- På det stora hela har det gått bra och både tidplan och budget håller, säger Johanna. Det vi kan se är att ju längre vi har kommit i projektet desto färre detaljjusteringar har det blivit.

Redaktör: Lena Åminne