Svenska universitet satsar på samarbete med Sydafrika

21 maj 2019

För ett par veckor sedan deltog representanter från svenska universitet – bland annat Umeå universitet – vid en konferens i Sydafrika, South Africa-Sweden Research & Innovation Week. Konferensen ledde fram till att samtliga universitet skrev på en deklaration om vikten av fortsatta samarbeten.

Totalt ingår 13 svenska och 23 sydafrikanska lärosäten i SASUF, South African Sweden University Forum.
Vid konferensen deltog mer än 400 personer, varav de flesta var forskare, och de diskuterade bland annat klimatförändringar, hållbart samhälle, sjukdomars inverkan på hälsosystemen i de två länderna samt digital teknologi och cybersäkerhet.

Rektor skrev under
Deklarationen undertecknades av deltagande universitet och för Umeå universitet var det rektor Hans Adolfsson som skrev sitt namn på dokumentet. Där betonas vikten av samarbete mellan Sverige i norr och Sydafrika i söder.

För att arbetet med att uppnå ett hållbart samhälle ska ge resultat uppmanar universiteten respektive regering att stödja arbetet för att nå målen i FN:s Agenda 2030. Detta kan ske genom stöd för att akademisk och administrativ personal ges möjlighet till utbyte, stöd till unga forskare och främjande av ekonomiska förutsättningar för samarbete när det gäller forskning och utbildning.

Ministern tog emot deklaration
Förra veckan, när Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning, forskning och rymd, besökte Uppsala universitet, fick hon ta emot deklarationen för den svenska regeringens räkning.

Redaktör: Inger Nilsson