Ikväll: Öppen AI-pub med inresta toppforskare

17 juni 2019

Denna veckan samlas flera hundra forskare inom artificiell intelligens i Umeå. Måndag 17 juni från 20.00 kan du lyssna på korta föredrag och mingla med AI-forskare i en öppen pubkväll på Pipes of Scotland i centrala Umeå.

Foto:

Det händer mycket just nu inom artificiell intelligens. I början av juni kom nyheten att Wallenbergstiftelserna anslår 660 miljoner kronor för en nationell satsning på AI och autonoma system, en satsning som Umeå universitet blir värduniversitet för. Veckan därpå kom beskedet att Umeå universitet anslår ytterligare 100 miljoner kronor för en extra AI-satsning.

Nu under midsommarveckan gästas Umeå av ett par hundra AI-forskare som reser från hela världen för deltagande i tre olika konferenser.

För dig som vill ta del av några av deras tankar arrangeras en öppen pubkväll på Pipes of Scotland i kväll måndag från 20.00.

Kom som du är till denna öppna pubsittning och ta del av några korta föreläsningar.

"U, Me, AI & Beer: Can AI be social?"

Tid: 17 juni, kl 20.00
Lokal: Pipes of Scotland, Västra Norrlandsgatan 17, Umeå.
Beskrivning: Kommer AI att ta över våra jobb? När blir AI en arbetskamrat? Finns det etisk AI? Varför är folk oroliga för "Global AI"? Ta tillfället att fråga en AI-forskare om vad som helst som rör AI och våra liv med AI i framtiden!

Arrangemanget är en del av SAIS 2019, det svenska AI-sällskapets årliga workshop som hålls i Umeå 18-19 juni.

AI-forskare som deltar i SAIS 2019 medverkar under kvällen, bland andra Joanna J. Bryson, Virginia Dignum, Fredrik Heintz och Helena Lindgren.

Arrangemanget hålls primärt på engelska.