Välkommen att delta i AIMday

26 augusti 2019

Välkommen att delta i AIMday – Framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning. Den 22 oktober får du som är forskare vid Umeå universitet chans att knyta kontakter, utbyta kunskaper och erfarenheter med olika företag, organisationer och enheter.

AIMday är unikt. En fråga, en timme, en samtalsgrupp

Ett 20-tal olika företag, organisationer och myndigheter har skickat in frågor på temat Framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning som de önskar svar på för att kunna utveckla sin verksamhet. Nu är det dags för dig som forskare att anmäla intresse för att bidra med din kunskap.

Under själva AIMday träffas ni, frågeställare och forskare, i små samtalsgrupper och diskuterar respektive fråga enskilt under en timme. Det här leder till ett utbyte av kunskap, erfarenheter och idéer rörande ett ämne som både du som forskare och de externa aktörerna är intresserade av.

Formatet har visat sig vara framgångsrikt, både för att hitta värdefulla kontakter för forskningssamarbeten och nya lösningar på organisationers utmaningar.

AIMday stärker forskningen

• Inspirerar och ger idéer till din forskning
  • Möjliggör nya kontakter som kan leda till gemensamma studier eller projekt
  • Visar hur din forskning kan användas och generera impact
  • Erbjuder ett tillfälle att träffa andra forskare och frågeställare för att diskutera utmaningar av gemensamt intresse
  • Efter dagen kan du söka förstudiemedel på upp till 50 000 kronor för fortsatt samverkan med frågeställare. Vi erbjuder även stöd för att hitta andra typer av möjlig finansiering för fortsatta samarbeten mellan dig som forskare och de aktuella aktörerna

Årets AIMday-frågor hittar du här

Läs mer om förstudiemedel

Anmäl dig senast 26 september

Nu och fram till 26 september kan du som är forskare anmäla dig till den eller de frågor som du vill vara med och diskutera.

Frågorna inom årets tema rör bland annat integration, kompetens- och karriärutveckling, underrepresenterade grupper, attraktivitet, hållbart och hälsosamt arbetsliv, digitalisering och artificiell intelligens.

AIMday Framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning äger rum tisdagen den 22 oktober 2019 i Vardagsrummet, Humanisthuset.

Kontakt

Funderar du över något? Kontakta gärna arrangörsgruppen vid Enheten för externa relationer, Umeå universitet.

• Markus Boman: markus.boman@umu.se, 090-786 74 78
  • Johanna Gardeström: johanna.gardestrom@umu.se, 090-786 99 27