EU-dag 17 oktober på campus

10 september 2019

Umeå universitet har under 2019 fokus på Europa. Den 17 oktober arrangeras EU-dagen på campus – en temadag om forskning, forskningsfinansiering och utbildning i EU.

Rektor Hans Adolfsson kommer då att hälsa välkommen till en dag i Aula Biologica som bland annat kommer att handla om EU:s grunder, det nya ramprogrammet efter Horisont 2020 och vad som är på gång i Europa.

Karin Röding, generaldirektör vid Universitets- och högskolerådet, UHR, talar om internationalisering, studentmobilitet och Erasmus+, och Mikael Jansson, som är chef på North Sweden European Office, berättar om sina erfarenheter av arbetet i EU.

Det blir också en paneldebatt om Visionen om Europa, Europas framtid, som leds av Magnus Blomgren, Statsvetenskapliga institutionen. I debatten medverkar bland andra Ungerns och Belgiens ambassadörer.

Under några timmar, klockan 11–13, pågår parallellt ett program i MIT-huset, i den interaktiva lärmiljön. Där kommer forskare från Umeå universitet att berätta om vad EU-medel har betytt för deras forskning och dela med sig av forskningsrön från europeiska projekt.

EU-dagen arrangeras av Enheten för externa relationer och International Office.

Läs mer om EU-dagen i kalendern. Där kommer det detaljerade tidsprogrammet för EU-dagen 17 oktober att presenteras, så fort det är klart.

Redaktör: Inger Nilsson