Infocenter fyller 5 år

9 september 2019

För fem år sedan öppnade Infocenter med visionen att det ska vara enkelt att få hjälp på Umeå universitet. Alla generella frågor som kom in skulle hanteras av en grupp "expert-generalister" och cirka 70% av de som kontaktade universitetet skulle få svar redan i första kontakten.

- Universitetsledningen såg studenternas och allmänhetens behov av att få hjälp vid första kontakten med myndigheten och vågade satsa på något nytt. När vi öppnade dörrarna för första gången vid terminsstarten 2014 stod vi där stolta över förtroendet att få representera Umeå universitet och förväntansfulla över hur det skulle gå, säger Terese Björk, tillförordnad områdeschef vid Infocenter.

Sedan starten 2014 har nästan 250 000 skriftliga ärenden passerat genom Infocenter. Cirka 70% av ärendena är studierelaterade, så gissa om medarbetarna på Infocenter kan mycket om universitetets utbildningar. Infocenter har också hanterat omkring 400 000 telefonsamtal, även där är merparten frågor om studier och nästan alla får hjälp i första kontakten.

- Vi hjälper också studenter och allmänhet som besöker oss i vår lokal i Universumhuset där även viktiga funktioner som studievägledning, studenthälsan, International office, International housing office och samordning för pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning finns samlat för studenterna. Totalt har drygt 400 000 personer hittat till lokalen sedan vi öppnade dörrarna för första gången, berättar Terese Björk.

Över en miljon kontakter på fem år. Bra jobbat Infocenter och grattis på femårsdagen!

Infocenter

Foto: Mattias Pettersson

Kontakt - vi nås via infocenter

Telefon 090-786 50 00
Kontaktformulär

Använd Ctrl för att välja flera filer. Avbryt i fildialogen rensar val.
Bifogade filer får inte vara mer än 5 MB.