Reviderat avtal för VFU inom lärarutbildningen

25 september 2019

Här hittar du information om det reviderade avtalet och länkar till avtalet i sin helhet.

Under våren 2019 har VFU-avtalet mellan Lärarhögskolan vid Umeå universitet och kommunerna i Västerbotten samt Örnsköldsvik och Sollefteå uppdaterats. Tidigare avtal löpte ut 2019-06-30.

Region Västerbotten har varit sammankallande för en arbetsgrupp bestående av representanter från Lärarhögskolan och länets kommuner. Innan arbetsgruppen inledde arbetet gick en förfrågan ut till länets kommuner samt Örnsköldsvik om att delta aktivt i arbetet. De kommuner som deltagit i gruppens arbete är Skellefteå, Umeå, Robertsfors, Lycksele och Örnsköldsvik. Övriga kommuner har informerats längs arbetets gång.

Förändringar i avtalet

De större förändringarna i avtalet är:

• begreppet distansöverbryggande teknik har införts,
  • att utan registerutdrag från Polismyndigheten kan VFU inte påbörjas,
  • att Lärarhögskolan ansvarar för att upprätthålla och utveckla en organisation för samverkan,
  • att skolhuvudmannen ansvarar för att studenten får de förutsättningar som krävs för att kunna genomföra sin VFU samt
  • bilagan till det tidigare VFU-avtalet har tagits bort och vissa delar ligger direkt i avtalet samt
  • avtalet för utländska studenter ligger som en bilaga.

Diskussioner har förts angående utvärdering av VFU för skolhuvudman. Samverkan om detta hanns inte med inför denna revidering utan kan beaktas under den årliga uppföljningen som åligger Lärarhögskolan. Avtalet kan revideras i samband med detta.

Respektive kommun tecknar nytt avtal med Lärarhögskolan som kommer att kontakta berörda.

Läs avtalet i sin helhet

VFU-avtalet

VFU-avtalet för utländska studenter

För mer information kontakta gärna:

Anna Lindqvist
Biträdande föreståndare vid Lärarhögskolan