Universitetet säger nej till att ansluta sig till Statens servicecenter

26 september 2019

Regeringen vill effektivisera och minska statsförvaltningens administrationskostnader. I en ny promemoria föreslås därför Umeå universitet att vara en av arton ytterligare myndigheter som ansluter sig till Statens servicecenters tjänster för elektronisk beställnings- och fakturahantering inom drygt tre år. I sitt yttrande avstyrker universitetet förslaget.

– Vi tycker förstås att det är bra att statens resurser samordnas och effektiviseras, men det här förslaget skulle bara leda till det motsatta för hela statsförvaltningen. Enbart för Umeå universitet skulle kostnaderna öka med 10 miljoner kronor per år. Vi menar därför att vi inte ska omfattas av beslutet som det formuleras idag, säger Christina Adolfsson, enhetschef vid Ekonomienheten.

Statens servicecenter har i uppgift att tillhandahålla tjänster i form av administrativt stöd åt vissa myndigheter. I promemorian Anslutning till Statens servicecenters tjänster för elektronisk beställnings- och fakturahantering föreslås att det blir obligatoriskt för 18 myndigheter att ansluta sig senast den 1 januari 2023, däribland Umeå universitet. I sitt remissvar betonar Umeå universitet bestämt att lärosätet inte ska omfattas av beslutet. Förutom att förslaget leder till en minskad effektivitet och ökade administrationskostnader, vilar den föreslagna förordningsändringen också på bristfälliga underlag.

Statlig närvaro i landet minskar
Statens servicecenters tjänster bedrivs i stor utsträckning utanför storstäderna. Ett övergripande syfte med förslaget är därför att omlokalisera statliga jobb från Stockholm och övriga storstadsområden till Kiruna.
– Umeå universitet ligger inte i ett storstadsområde och genomförs förslaget betyder det bara att arbetstillfällen flyttas inom den norra regionen. Det skulle absolut inte bidra till att uppfylla några regionalpolitiska mål, säger universitetsdirektör Per Ragnarsson.

System måste bytas ut
Universitetet framhåller också i sitt remissvar att myndigheten redan har en hög grad av automatiserade och digitaliserade flöden. I ekonomisystemet Raindance hanteras alla delar av bokföringsprocessen, kundfakturor, inbetalningar, interndebiteringar, beställningar, leverantörsfakturor och utbetalningar. Om universitetet ska ansluta sig till Servicecenters tjänster måste Raindance bytas ut mot Agresso.
– Flera delar i ekonomisystemet är integrerade idag, och att bryta ut delar ur universitetets ordinarie flöde för att låta det skötas av annan part skulle göra hanteringen mycket dyrare och skapa problem, säger Christina Adolfsson.

Till sist understryker Umeå universitet att förslaget inte beaktat de säkerhetsrisker som en ansamling och aggregering av information innebär, och att en minskad konkurrens på området riskerar att öka kostnaderna.

Läs promemorian

Läs yttrandet

För mer information, kontakta:

Christina Adolfsson

Per Ragnarsson