Universitetet satsar på Hållbarhetsveckan

10 september 2019

Vad är hållbar mat och varför är det så svårt? Den frågan ställer Gustav Johansson när han medverkar i SEE – Hållbarhetsveckan som i år arrangeras 16–22 september i Västerbotten.

SEE är en förkortning för Social, Ekonomisk och Ekologisk hållbar utveckling. Avsikten är att uppmärksamma och marknadsföra personer och verksamheter som arbetar för en hållbar utveckling.

Umeå universitet är en av skådeplatserna under veckan och Gustav Johansson är en av aktörerna. Gustav Johansson bloggar om mat, framför allt om veganmat. Hans blogg, Jävligt gott, är Sveriges största veganska matblogg och på torsdag i nästa vecka finns möjlighet att lyssna på honom vid lunchtid (kl. 12–13), i Lindellhallen.

Förutom Gustav Johansson kan du också lyssna på en föreläsning om "Så kan Umeå ta ansvar i klimatkrisen" (måndag 16/9 kl. 17–19 i Aula Nordica), du kan uppdatera din världsbild när Sida kommer på besök och du kan boka eller komma förbi den nyligen invigda paviljongen på campus (måndag–söndag 16–22/9 kl. 08–20). För dig som är samhällsintresserad forskare erbjuds dessutom lunchseminariet "Social innovation som möjliggörare för forskning och forskare" (onsdag 18/9 kl. 11.30–13 i Samvetet).

Läs mer om SEE – Hållbarhetsveckan

Redaktör: Inger Nilsson