Internationella studenter välkomnas till universitetet

16 januari 2020

Den 19 och 20 januari välkomnar Umeå universitet nya internationella studenter. För att underlätta studiestarten anordnas en ankomstdag i Infocenter, och Orientation – en serie föreläsningar och sociala aktiviteter som introducerar studenterna till universitetet och varandra.

Den 19 januari är rekommenderad ankomstdag för alla utbytesstudenter och avgiftsbetalande studenter som har boende via International Housing Office. Busstransport anordnas från flygplatsen till Infocenter i Universum där studenterna hämtar ut nycklar till sina rum. Studenterna får sedan taxiskjuts till studentrummen.

Den 20 januari kl. 13, startar Orientation i Aula Nordica. Programmet inkluderar en introduktion till hur det är att studera vid universitetet och att bo i Umeå. Genom Buddy Programme anordnas flera sociala aktiviteter så att studenterna lättare ska lära känna varandra. Aktiviteter inom Buddy Programme pågår under hela terminen.

Drop-in till International Office i Infocenter

Utbytesstudenter som har dokument som behöver skrivas under (t.ex. Arrival Confirmation), kan besöka International Office i Infocenter under angivna tider för drop-in. Tiderna kommer att publiceras i kalendariet på studentwebben

Drop-in till International Housing Office i Infocenter

Under ankomstdagen, 19 januari, tar International Housing Office emot studenter i Infocenter kl. 12–20. Veckan som följer, 20–24 januari, är öppettiderna 9–16.

Under resterande del av terminen gäller ordinarie tider:
Mån, tis och tors: 9.30–12.00
Ons: 12.30–15.00

Om Orientation

Orientation är för alla nya internationella studenter. Programmet inkluderar en serie presentationer som introducerar studenterna till Umeå universitet och staden Umeå. Programmet finns på:

Buddy Programme

Buddy Programme är till för att hjälpa internationella studenter att komma till rätta i Umeå och introducera dem till Sverige. Det är också en unik möjlighet för redan etablerade studenter studerar vid universitetet att möta nya människor, kulturer och utveckla sina språkkunskaper.

International Office söker fler studenter som vill vara "buddies" under vårterminen 2020. Tipsa gärna studenter om:
Bli buddy för internationella studenter

Frågor?

International Housing Office