Katrine Riklund i nytt kompetensråd

14 januari 2020

Regeringen har beslutat att inrätta ett nationellt vårdkompetensråd. Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet, har utsetts till en av de 14 ledamöterna.

Prorektor Katrine Riklund har av regeringen utsetts att vara en av ledamöterna i det nya nationella vårdkompetensrådet.

Foto: Mattias Pettersson

Rådet ska samordna, kartlägga och verka för att effektivisera kompetensförsörjning av personal inom hälso- och sjukvården. Med hjälp av rådet ska nya arbetssätt i vården kunna utvecklas och utmaningarna med bemanning och kompetensförsörjning kunna hanteras. Rådet och dess kansli ska vara placerat vid Socialstyrelsen.

– Det är bra att vi får ett nationellt råd där lärosäten, regioner och kommuner samarbetar för att tillsammans hitta lösningar på den idag kanske största utmaningen vi har inom hälso- och sjukvården – kompetensförsörjningen! Tillsammans kan vi skapa nya lösningar och jobba med hela kedjan från studietiden till sista dagen på arbetsplatsen, det vill säga det livslånga lärandet, säger protektor Katrine Riklund som är en av ledamöterna i det nyinrättade rådet.

I rådet ska finnas fem representanter för lärosäten, tre representanter för regioner, två representanter för kommuner, en representant för respektive Socialstyrelsen och Universitetskanslersämbetet samt en representant för den sjukvårdsregionala nivån. Ordförande och ledamöter utses av regeringen för två år. Ledamöternas förordnande gäller från och med 1 januari 2020 till och med 31 december 2021.

Regeringen avser avsätta 10 miljoner kronor 2020 för rådets arbete och ytterligare medel årligen fram till och med 2022. Inför 2023 sker analys och utvärdering av hur den fortsatta verksamheten bör bedrivas.

Redaktör: Inger Nilsson