Ny regel – Gatekeeping vid Umeå universitet

15 januari 2020

Regeln är en styrnings- och ärendeprocessmodell för att förhindra onödig administration för att frigöra tid till kärnverksamheten.

Regeln finns mot bakgrund av att Umeå universitet årligen får in stora mängder förfrågningar om yttranden och annat. Med gatekeeping menas att man ansvarar för att kvalitetssäkra vissa typer av dokument och uppgifter som bl.a. går ut till verksamheten, universitetsstyrelsen samt rektor för beslut.

- När alla har mycket att göra blir det än viktigare att vi tillsammans tar ansvar för var i organisationen en fråga avgörs bäst och med minst total nedlagd arbetstid, säger Susanne Fahlgren, enhetschef planeringsenheten.

Regeln tydliggör exempelvis universitetsdirektörens övergripande ansvar för myndighetsfrågor och universitetsgemensamma administrativa stödprocesser medan akademisekreteraren är gatekeeper inför universitetsstyrelsen och rektorsmöten. Enhetschefen på planeringsenheten och kanslichefsgruppen gör bedömningar om hur förfrågningar och information mellan förvaltningsenheter och fakulteter och institutioner ska hanteras.

Regel - Gatekeeping vid Umeå universitet gäller från och med den 1 januari 2020 och kan läsas i sin helhet här.