Överenskommelse om Curiosum klar

14 januari 2020

Umeå universitet och Umeå kommun skrev i december 2019 under en överenskommelse om samarbetet när det gäller verksamheten på Curiosum. Rektor vid Umeå universitet och kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun har den övergripande ledningen.

– Det är en förutsättning att både kommunen och universitetet samarbetar för att bygga Curiosum till det centrum för upplevelse och lärande, den ledande forsknings- och innovationsmiljö för möten som inspirerar alla, det kommer att vara, säger prorektor Katrine Riklund, ordförande i styrgruppen.

Målet för Curiosum är att utveckla en tekniskt, pedagogiskt och innehållsmässigt ledande forsknings- och innovationsmiljö där organisationer och företag såväl som vetenskapsområden möts och besökare i alla åldrar inspireras.

I den styrgrupp som ska besluta om verksamhetsplan och strategi för verksamheten sitter representanter för universitet och kommun (rektor utser styrgruppen inklusive ordföranden för styrgruppen) samt föreståndaren för Curiosum (adjungerad).

När försäljningsintäkter, donation, hyresrabatt och tillkommande bidrag räknats in delas kvarvarande behov av finansiering lika mellan universitet och kommun.
Universitetet ansvarar för att verksamheten bedrivs inom beslutade ekonomiska ramar. Curiosums verksamhet ska följas upp och en översyn av överenskommelsen ska göras årligen.

Överenskommelsen gäller fem år framåt.

Redaktör: Inger Nilsson