3,5 miljoner för att utveckla lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning

17 januari 2020

Staten ger Umeå universitet fortsatt ersättning för verksamhet med övningsskolor och övningsförskolor.

Övningsskolor och övningsförskolor har under fem år funnits som en försöksverksamhet på flera lärosäten i landet. Under 2020 ger staten drygt 41 miljoner kronor till femton lärosäten för fortsätt arbete med övningsskolorna och övningsförskolorna. Umeå universitet får drygt 3,5 miljoner kronor.

Syftet med övningsskolorna och övningsförskolorna är att förbättra kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Umeå universitet har som mål att minst hälften av förskollärar- och lärarstudenterna ska placeras vid en övningsskola eller övningsförskola. Nu finns övningsskolor och övningsförskolor i Skellefteå, Umeå, Vännäs, Lycksele och Örnsköldsvik. Att samla fler studenter vid färre skolor och förskolor främjar samverkan på olika sätt och därmed nås ökad kvalitet.
Umeå universitet har skapat en organisation för samverkan med kontaktpersoner både i kommunerna och på universitetet.

Läs mer om arbetet med övningsskolor och övningsförskolor.

För mer information kontakta gärna

Leif Thylin
Projektledare för Försöksverksamheten för övningsförskolor och övningsskolor.

Petra Westling
Arbetar i projektledningen för övningsskolor/förskolor