Uppdrag som föreståndare vid Humlab

13 januari 2020

Uppdraget riktar sig enbart till anställda vid Umeå universitet och sträcker sig under en period av fyra år.

Foto:

Omfattning: 50 % Tillträde: 1 juli 2020

Humlab är en mötesplats för humaniora, kultur och informationsteknik vid Umeå universitet. Humlabs uppdrag är att inspirera, initiera och utveckla forskning och utbildning inom vad som ofta kallas digital humaniora.Humlab arbetar med studenter, forskare, lärare, konstnärer, entreprenörer, såväl nationellt som internationellt, och över traditionella akademiska gränser.

Verksamheten inkluderar en öppen studiemiljö på campus. Humlab är en arbetsenhet under Humanistisk fakultet, och har ca 20 anställda inom forskning, undervisning, teknisk support och utveckling samt administrativ personal. Humlab har ett särskilt pedagogiskt uppdrag gentemot fakulteten, och fakultetens IKT-coach är anställd vid Humlab.

Läs mer om Humlab på umu.se/humlab

I uppdraget ingår bland annat att:

• leda, planera och utveckla verksamheten vid Humlab
  • ansvara för arbetsenhetens ekonomi och personal
  • ansvara för att Humlab följer såväl Umeå universitets egna styrdokument som gällande författningar och avtal

Uppdraget innebär stationeringsort Umeå och föreståndaren deltar i den dagliga verksamheten, samlar organisationen och samverkar med personalen.
Vid utseende av föreståndaren kommer mycket stor vikt att läggas vid initiativ-, samarbets- och ledarskapsförmåga, administrativ skicklighet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället.

Uppdraget kräver att föreståndaren har hög integritet och har förmåga att driva Humlabs fortsatta utveckling samt är flexibel och har god beslutsförmåga. Det krävs även goda språkkunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt.

Föreståndaren förutsätts vara aktiv lärare/forskare med intresse av, och kompetens inom Humlabs verksamhetsområde.

Uppdraget vänder sig till personer med tillsvidareanställning vid Umeå universitet och omfattar 50% eller annan omfattning enligt överenskommelse med dekan.

Tillträde 1 juli 2020.

Nominering/intresseanmälan skickas via epost till kanslichef Lena Högback. Ange Föreståndare för Humlab i ämnesraden.

Sista anmälnings-/nomineringsdag 3 februari 2020

Vid frågor kontakta:

Åsa Karlsson Sjögren, dekan, Humanistiska fakulteten, tel. 090-786 62 48, 072-142 95 96

Lena Högback, kanslichef, Humanistiska fakulteten, tel. 090-786 57 36

Redaktör: Per Melander