Ny bostadsfunktion från den 1 januari 2021

26 november 2020

Rektor beslutade den 2 november 2020 att det ska införas en universitetsgemensam bostadsfunktion för internationell personal, internationella studenter och gästforskare.

Till den nya funktionen överförs ingångna avtal för bostäderna inom Lars Färgares Gård och International Housing Office liksom avtal från institutioner.

Den 24 november beslutade universitetsdirektör Hans Wiklund att Lokalförsörjningsenheten inom Universitetsförvaltningen ges i uppdrag att ansvara för den nya funktionen som benämns Bostadsförmedling (Housing Office).

- Det är viktigt för Umeå universitets konkurrenskraft att kunna hjälpa internationell personal, internationella studenter och gästforskare i bostadsfrågan. Genom en universitetsgemensam hantering är målsättningen också att underlätta för institutioner och enheter liksom att använda universitets resurser effektivt, säger universitetsdirektör Hans Wiklund.

Bostadsförmedlingen startar formellt 1 januari 2021. Den kommer initialt att arbeta med att se över den samlade informationen till alla målgrupper. I samverkan med institutionerna kommer avtalen succesivt att överföras till den universitetsgemensamma funktionen.

Målet är att alla avtal ska vara överförda under 2022. Stort fokus kommer även läggas på att underlätta övergången till nya rutiner för befintliga hyresgäster och på dialog med bostadsföretagen i Umeåregionen.

Läs mer om Bostadsförmedlingen på Aurora

Redaktör: Anja Axelsson