Sofie Areljung ny i forskarskolans ledningsgrupp

3 november 2020

Vi hälsar Sofie varmt välkommen till forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området!

Sofie Areljung

Foto: Andrea Bohman

Sofie började den 1 september 2020 och jobbar på 40 procent i höst och 30 procent i vår.

Hon kommer att arbeta med att planera forskarskolans kurser och andra evenemang. Hon är även kontaktperson för de doktorander som startade år 2020.

Sofie disputerade 2017 och var själv knuten till forskarskolan under sin doktorandtid.

Har varit doktorand vid forskarskolan

– Det känns roligt och utmanande att börja jobba vid forskarskolan! Jag hoppas och tror att jag kommer att ha nytta av att jag själv var doktorand inom forskarskolan. Jag var även doktorand inom Genusforskarskolan, så jag har dubbla erfarenheter med mig i bagaget. Tyckte att det var väldigt lyxigt och värdefullt att få ingå i dessa sammanhang – och överhuvudtaget att få chansen att forskarutbildas och forska. Ser fram emot att få delta i den resan igen, fast från detta perspektiv.

– Just nu planerar vi för kurserna Forskningsprocessens delar 1 och 2. I år har vi utmaningen med reserestriktioner att förhålla oss till. I vanliga fall brukar Forskningsprocessens delar 2 delvis att genomföras under en utlandsförlagd vecka, i samverkan med ett europeiskt universitet, men i vår kommer den att äga rum här på campus i Umeå - och digitalt.

Forskar om naturvetenskap och estetiska uttryck

Vid sidan av uppdraget på forskarskolan är Sofie universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Där ägnar hon den mesta tiden åt forskning. Huvudintresset är för naturvetenskapsundervisning i kombination med estetiska uttryck i förskola och grundskola. Hon leder VR-projektet Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning och deltar i VR-projektet Broar för naturvetenskap: kontinuitet i övergångar mellan förskola, förskoleklass och årskurs 1-3. Övrig forskningstid ägnar hon åt förskolans naturvetenskapsdidaktik.

Snabba fakta om Sofie Areljung

Familj: Maken Joakim Areljung, högstadielärare på Ålidhemsskolan.
Husdjur: Absolut inte! Jag är allergisk mot pälsdjur. Hade guldfiskar en period i mellanstadieåldern men de var svårskötta.
Gillar fyrar, fåglar och bordtennis: Medlem i Svenska fyrsällskapet. Skådar gärna fågel och sjunger i kör. Gillar att spela piano, teckna och måla. Har ställt ut sina akvareller en gång, hos Älvsbyns konstförening. Tror att jag har en talang för bordtennis, men den har inte riktigt blommat ut ännu eftersom jag praktiserar för sällan. Behöver träna upp forehanden.

Sofie Areljung, universitetslektor
sofie.areljung@umu.se