Dags för studiebarometern 2020

19 november 2020

Nu är det dags för studentundersökningen Studiebarometern 2020. Det är viktigt med så hög svarsfrekvens som möjligt.

Studiebarometern är en del av Umeå universitets kvalitetsarbete. Enkäten går i huvudsak ut till programstudenter under deras femte termin och syftar till att inhämta deras upplevelser av och synpunkter på studierna, studiesituationen, studiemiljön och det studentstöd som finns att tillgå.

Viktigt med hög svarsfrekvens

Svaren ligger till grund för utvecklings- och förbättringsarbete. Det är därför viktigt att motivera studenterna att delta så att svarsfrekvensen blir hög. Enkäten har distribuerats till fakulteterna/Lärarhögskolan som skickar den vidare till berörda program och institutioner.

– Vår erfarenhet är att svarsfrekvensen blir betydligt högre om studenterna ges möjlighet att svara på enkäten under lektionstid. Jag vill därför starkt rekommendera att du som får enkäten från din fakultet/Lärarhögskolan avsätter en stund under lektionstid då studenterna kan svara på enkäten. Det gäller även om du har nätundervisning, säger Heidi Hansson, vicerektor för utbildningsfrågor på grundnivå och avancerad nivå
samt lika villkorsfrågor.

Anonymt deltagande

Svaren sammanställs så att respektive program och fakultet får sina egna resultat och därigenom kan avgöra vilka förbättringsåtgärder som är relevanta. För att respektive program ska kunna få sina resultat är det viktigt att lärare talat om för studenterna vilken kurs-/programkod de ska ange i enkätens första fråga. Enkäten ska vara ifylld senast den 4 december 2020.

– Notera att frågorna om kränkningar och diskriminering inte redovisas på programnivå av integritetsskäl. Kom ihåg att informera studenterna om detta. Eftersom vi inte samlar in personuppgifter kan inte svaren kopplas till enskilda individer utan deltagandet är anonymt.

Enkäten bör fyllas i på dator eller läsplatta, ej mobiltelefon.