Umeå universitet medverkar på Sacos digitala studentmässa

18 november 2020

På grund av den rådande situationen har många delar inom verksamheten fått ställa om och börja arbeta ännu mer digitalt, så även arbetet med studentrekrytering.

Ett normalt år hade vi just nu varit på plats på storstadsmässorna med monter och studentambassadörer. I år kommer vår medverkan att se lite annorlunda ut. En arrangör som har ställt om till en digital studentmässa är Saco studentmässa där Umeå universitet medverkar med en digital monter, webbinarier, chatt och Zoom-samtal.

Målgruppen för den digitala mässan är gymnasieelever i hela landet, Saco studentmässa räknar på 30–40 000 digitala besökare och har fått in drygt 55 000 bokade gruppbiljetter från gymnasieskolor i landet. Från Umeå universitet medverkar drygt 40 studentambassadörer som kommer att chatta med eleverna under de fyra dagar som mässan pågår.

Även Öppet hus blir digitalt
Kommunikationsenheten fortsätter att ställa om från fysiska studentrekryteringsaktiviteter och deltagandet på den digitala mässan kan till viss del ses som en pilot inför kommande Öppet hus.
–Vi kommer kunna återanvända mycket från de digitala aktiviteter vi arbetar med just nu, sedan måste vi också hitta ett koncept som är bra för både programmen och besökarna, säger Ulrika Nordlander som är projektledare för Öppet hus 2021.