Universitetsförvaltningens åttonde audit avslutad

23 november 2020

Tydliggör enhetens uppdrag, mål och roll, skapa ömsesidig förståelse för verksamhetens behov och Kommunikationsenhetens förutsättningar och tillgängliggör och informera om den statistik som finns. Det är några av de förslag som den grupp som genomförde en audit vid Kommunikationsenheten lämnade.

Auditen av Kommunikationsenheten påbörjades redan i slutet av 2019 och var i princip klar i februari 2020. Rapporten försenades till följd av hantering av coronapaendemin men är nu fastställd och presenterad för enhetens medarbetare.

För att utveckla kvaliteten i förvaltningens verksamhet genomförs regelbundet audits vid förvaltningsenheterna. Enheterna genomlyses då av en temporär auditgrupp med representanter från olika fakulteter. Gruppen som arbetat med auditen av Kommunikationsenheten består av Lars Nordlander, Åsa Boily, Sofia Lundberg och Inger Duchek.

Några av de förslag auditgruppen lämnade var att:

• Inom enheten och i dialog med universitetsdirektör och verksamheten, tydliggöra enhetens uppdrag, mål och roll
  • Förankra roller och ansvarsfördelningar med universitetsdirektör och fakultetsledningar
  • Skapa ömsesidig förståelse för verksamhetens behov och Kommunikationsenhetens förutsättningar
  • Analysera, tillgängliggöra och informera om den statistik och de analyser som finns
  • Utforma fler styrdokument, till exempel kommunikationsplan, för kommunikationsarbetet
  • Reflektera över de näringslivsanknutna begrepp ("kund", "uppdrag") som enheten använder

Auditgruppen lyfte även ett antal goda exempel för fler att inspireras av:

• Det gedigna arbete som enheten har gjort för att få en bättre arbetsmiljö, samtidigt som nya utmaningar tillkommit i form av nya uppdrag och verksamhetsområden
  • Den kommande redaktionella handboken
  • Det sätt som Kommunikationsenheten arbetat med studentwebben och resultatet av det – en tydligare ansvarsfördelning och en likriktning av den information som går ut till studenterna
  • Arbetet med att se över de interna processerna, finna läckage och felaktigheter i systemet och åtgärda dessa.

Rapporten i sin helhet finns på Aurora

Planeringen av nästa audit påbörjas inom kort. De enheter som ännu inte haft audits är: Lokalförsörjningsenheten, IT och Planeringsenheten.

Redaktör: Anja Axelsson