Finansiering av kostnad vid föräldraledighet

26 februari 2020

Medicinska fakulteten ersätter från och med 1 januari 2020 institutioner/arbetsenheter för arbetsgivarens kostnad för föräldralön när doktorander och postdoktor är föräldralediga.

Fakultetsnämnden har fattat beslut om att Medicinska fakulteten ersätter institutioner/arbetsenheter ekonomiskt för kostnaden för föräldralön när anställda doktorander och innehavare av anställning som postdoktorer är föräldralediga.

Villkoret är att lönekostnader finansieras av externa forskningsbidrag eller forskningsanslag på Umeå universitet som tilldelats handledaren.

Syftet är att gynna jämställdheten mellan kvinnor och män samt minska risken för diskriminering av föräldralediga oavsett kön.

Ersättningen betalas ut av fakulteten inför tertialbokslut och bokslut enligt redovisad kostnad i Primula.

För mer information: Regel – Finansiering av kostnad vid doktoranders och postdoktorers föräldraledighet, Dnr FS 1.1-3-20

Redaktör: Lena Åminne