Hållbarhet i fokus för partnerskapet med Volvo lastvagnar

19 februari 2020

Ett tema i tiden kommer att genomsyra universitetets samarbete med Volvo lastvagnar framöver. De nya fokusområdena är hållbart ledarskap, hållbart arbetsliv och hälsa, samt hållbar produktion och teknik.

Umeå universitet har sedan 2015 ett strategiskt partnerskap med Volvo Lastvagnar. Volvokoncernens hyttfabrik i Umeå är Norrlands största verkstadsindustri, med cirka 1 600 medarbetare.

– Det är lätt att mestadels tänka konstruktion och produktion vad gäller samarbetet med Volvo lastvagnar. Men jag vill trycka på att det finns ett stort intresse hos Volvo lastvagnar att samverka brett inom både forskning och utbildning. Något de nya fokusområdena med hållbarhet som ledstjärna också visar, säger Katarina Henriksson som är universitetets koordinator för partnerskapet.

Tvärvetenskaplighet allt viktigare

Anläggningen i Umeå fungerar som en introduktionsfabrik för nya tekniker och material inom pressning, hyttmontering och ytbehandling. Det gör att Volvos främsta kompetens inom dessa områden finns i Umeå och att strategiska satsningar på forskning och utveckling koncentreras hit. Därför är Volvo lastvagnar förstås även fortsättningsvis en intressant partner för forsknings- och utbildningssamverkan inom olika typer av teknikutveckling.

– Det ena utesluter emellertid inte det andra. För att exempelvis nå hållbar produktion krävs samverkan inom flera olika områden. Kunskap om miljövänliga material och energisnåla processer kan kanske bistå med några pusselbitar, medan kunskap inom beteendevetenskap, ekonomi och etik kan bidra med andra, fortsätter hon.

Uppmuntrar att utnyttja partnerskapet

Katarina Henriksson vill uppmuntra alla, från forskare till programansvariga och studenter, att våga ta kontakt och testa sina idéer, även om de är på ett tidigt stadium. I och med partnerskapet finns en öppenhet för många olika typer av samverkan – praktik, gästföreläsningar, gemensamma ansökningar och projekt, studiebesök, exjobb. Listan kan göras lång.

– Alla som är intresserade av att samverka med Volvo lastvagnar är varmt välkomna att höra av sig till mig. Jag bistår i alla typer av frågor och guidar gärna vidare till rätt personer i deras organisation för fortsatt dialog.

Katarina Henriksson, koordinator för partnerskapet med Volvo lastvagnar.

Foto: Mattias Pettersson

Vill du veta mer om samarbetet med Volvo lastvagnar?

Kontakta gärna:
Katarina Henriksson
Koordinator
Enheten för forskningsstöd och samverkan
katarina.henriksson@umu.se

__________________________________________________________________

Umeå universitet har också strategiska partnerskap med Umeå kommun, Örnsköldsviks kommun och Region Västerbotten. Nyfiken på att veta mer om dem och nuvarande fokusområden?
Läs mer om partnerskapen

Redaktör: Lena Holmberg