Regler om uppehållstillstånd ändras meddelar Migrationsverket

25 februari 2020

Den 1 januari 2020 börjar nya regler att gälla om uppehållstillstånd för forskare, praktikanter och studenter. Detta beror på att Sverige inför Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/801 (studerande- och forskardirektivet).

Förändringarna innebär bland annat:

• Reglerna om uppehållstillstånd för forskare och au pairer förändras.

• Forskare som har ett uppehållstillstånd för forskning i ett annat EU-land kan komma till Sverige för att bedriva en del av sin forskning här. För vistelser som är högst 180 dagar under en 360 dagars period behövs inte uppehållstillstånd.

-Om du är medborgare i ett land utanför EU och vill arbeta som forskare är du undantagen kravet på arbetstillstånd, men du behöver ansöka om uppehållstillstånd

• Forskare som har slutfört sin forskning kan få ett uppehållstillstånd för att söka arbete i Sverige.

• Det införs ett nytt sorts uppehållstillstånd för praktikanter vars praktik har anknytning till högre utbildning.

-Om du är medborgare i ett land utanför EU och har blivit erbjuden en praktikplats i Sverige på ett företag, universitet, myndighet eller organisation, behöver du ha ett uppehållstillstånd för praktik. Praktiken ska ha anknytning till din utbildning.

-Om du är medborgare i ett land utanför EU och har blivit erbjuden en praktikplats i Sverige inom ett internationellt utbyte eller internationellt avtal, behöver du ha ett arbetstillstånd.

• Det krävs att du som sökande ska ha eller ha ansökt om en heltäckande sjukförsäkring som gäller för vård i Sverige om vistelsen i Sverige är kortare än ett år. Du ska också bifoga intyg på detta i din ansökan.

• Det krävs att du som sökande kommer att ha tillräckliga medel för ditt uppehälle (i dag 8 514 kronor per månad) under tillståndstiden och för att täcka kostnaderna för din återresa. Vad som är tillräckliga medel skiljer sig åt mellan de olika kategorierna.

• För att studera i Sverige i mer än 90 dagar behöver du ett uppehållstillstånd. Umeå universitet tillsammans med Jönköpings universitet, KTH, Linneusuniversitetet och Lunds universitet deltar i en treårig pilot (2019 till 2022) där uppehållstillstånd för studier kan beviljas med två år (istället för ett).

-Avtal mellan UMU och MV angående rapportskyldighet avseende bland annat:

• Beviljade studieuppehåll
• Återbud från den antagna
• För sent att komma
• Uteblev – ingen registrering inom tre veckor
• Begäran om avbrott på program från den studerande
• Förmodat avhopp - inga resultat

Resultatuppföljning sker efter att studietiden är slut. Ingen förlängning möjlig på grund av rester och så vidare.
Uppehållstillstånd att söka arbete ska sökas innan det gamla tillståndet löper ut och gäller i ett år räknat från det gamla tillståndets slut.

Speciell webbsida hos Migrationsverket för högskolan