Workshop för att utveckla ny nordisk masterskurs

26 februari 2020

Den 24-25 februari var Umeå universitet värd för en workshop inom samarbetet Arctic Five Education. Lärare och forskare från nordiska länder träffades med målet att utforma en gemensam kurs på mastersnivå.

Foto: Marie Oskarsson

Arctic Five Education är ett samarbete mellan universiteten i Tromsö, Luleå, Umeå, Uleåborg och Rovaniemi. I samarbetet fokuseras lärarutbildningen inom det nordliga området och arbetet riktas mot att ta fram en ny masterskurs.

–Kursen syftar bland annat till att skapa bättre förståelse för specifika historiska, kulturella och språkliga förutsättningar för utbildning i det arktiska området och beräknas att ges som ett slags pilotkurs för första gången under senhösten 2020 och våren 2021, säger Björn Norlin som är en av Umeå universitets representanter i samarbetet.

Kursen heter "Arctic Inclusive Pedagogy" och kommer att omfatta ca 10 högskolepoäng på avancerad nivå. Den ska ges som distanskurs och tanken är att studenter vid alla de medverkande universiteten ska kunna delta.

Sammanlagt fem workshops har hållits inom ramarna för projektet. Den avslutande sjätte workshopen arrangeras i Tromsö i maj.

Läs mer om Arctic Five Teacher Education.

För mer information kontakta gärna

Björn Norlin
bjorn.norlin@umu.se