Verktyg för dig som undervisar och arbetar på distans

20 mars 2020

På grund av den ökade efterfrågan av utbildning och möten online har universitetet satt in extra resurser och utbildningar. Här samlar vi verktyg, stöd och utbildningar som kan vara till hjälp för dig som behöver jobba hemifrån eller undervisa online.

På grund av den rådande situationen angående covid-19 kan det finnas anledning för anställda att arbeta och undervisa på distans. Universitetet har satt in extra resurser och utbildningar för att ge dig ett så bra stöd som möjligt.

Undervisa online

Här hittar du information om de verktyg och system som Umeå universitet tillhandahåller för att underlätta undervisning på nätet.

Hybrid och digital undervisning

För dig som inte har använt Zoom i din undervisning tidigare finns det en guide för hur du kommer igång med verktyget.

Kom igång med Zoom

Nu finns en enkel guide för Zoom till studenter att ladda ner eller länka till. Guiden finns både på svenska och engelska.

Guide för Zoom till studenter (PDF, öppnas i nytt fönster)

Möten och avstämningar digitalt

Även fast du jobbar hemifrån kan du fortfarande ha möten med dina kollegor. Om du vill chatta, ha ett möte eller videomöte med kollegor inom eller utanför universitet rekommenderas du att använda Teams i Office 365 eller Skype för företag.

På den här sidan kan du läsa mer om hur du kan använda de olika lösningarna.

Digitala möten

Extra resurser som du kan boka

På grund av den ökade efterfrågan på undervisning och möten online har dessa extra resurser satts in.

Virtuella klassrum

Universitetsservice sätter vid behov upp virtuella klassrum. För beställning kontakta Fredrik Andrén, 073-620 53 11, fredrik.andren@umu.se. Vid frågor kan du även vända dig till Infocenter.

Inspelningsstudio

Universitetsservice har gjort i ordning S201a i Samhällsvetarhuset till en inspelningsstudio där du som lärare kan spela in föreläsningar för att sedan lägga upp dem på Umu-play för sändning till studenterna. Instruktioner finns i lokalen. Lokalen går inte att boka, du får gå dit och se om den är ledig.

Videokonferens

Universitetsservice har gjort i ordning 2 äldre videokonferensanläggningar som ställts i salarna S207 och S306 i Samhällsvetarhuset. Alla beställningar av videokonferens görs via Infocenter. Här ser du alla salar med videokonferensutrustning.

Kommer du inte åt alla dina system när du jobbar på distans? Testa VPN

Du som arbetar på distans kommer åt de allra flesta system och program, till exempel din e-post, Cambro, Moodle, Skype och många fler program utan ytterligare inställningar.

För att öka säkerheten vid arbete på distans bör uppkoppling till Umeå universitets VPN användas. VPN kan också behövas för komma åt vissa resurser. Det kan till exempel vara för att komma åt gemensamma filytor eller system som spärrats för åtkomst om du inte befinner dig på campus.

Det är även rekommenderat att använda VPN i de fall du hanterar information med högt skyddsvärde. Hantering av sådan information bör endast ske med en uppdaterad arbetsdator med krypterad hårddisk (t.ex. Bitlocker). Kontakta Servicedesk för installation av Bitlocker.

Mer om VPN och hur det fungerar

Redaktör: Elin Sköld