Digital disputation vid Umeå universitet genomförd i dag

27 mars 2020

Sara Strandberg, Institutionen för strålningsvetenskaper, försvarade i förmiddags framgångsrikt sin avhandling 11C-acetat-PET/CT vid primär stadieindelning av prostatacancer av högrisktyp. Disputationen genomfördes i Zoom och var den första att utföras digitalt sedan Coronakrisens start.

Sara Strandberg, doktorand som genomförde den första digitala disputationen under corona-pandemin. Sara Strandberg är anknuten som läkare till Institutionen för strålningsvetenskaper.

Foto:

- Det är skönt att ha det här avklarat, säger doktor Strandberg. Det var oklart in i det sista om det skulle kunna genomföras överhuvudtaget i rådande läge. Fantastiskt att så många deltog via länk! Även efter att den här perioden är över så hoppas jag att vi kan ordna så att fler kan följa disputationer på distans.

Igår genomfördes också det första prefekt- och chefsmötet digitalt med över 100 deltagare, och rektor Hans Adolfsson är nöjd.

- Det gick väldigt bra, vilket visar att vi har den teknik som erfordras. Det är digitala möten som gäller för oss framöver vilket också får flera långsiktiga positiva effekter, bland annat för miljön. Att kunna arbeta och träffas digitalt stärker också vår sociala hållbarhet.