IT-säkerhet när du arbetar på distans

25 mars 2020

Just nu arbetar många anställda vid Umeå universitet på distans. Här har vi samlat tips och råd kring IT-säkerhet vid distansarbete, så att du ska kunna arbeta på ett så säkert sätt som möjligt.

Använd din arbetsdator

Undvik att blanda dina privata och arbetsrelaterade IT-miljöer med varandra. Använd helst inte din privata dator för att utföra arbetsuppgifter och använd inte din arbetsdator till privata ändamål.

Om du ändå måste använda din privata dator i arbetet

Om du ändå måste använda din privata dator i arbetet så har du möjlighet att ladda ner vissa programvaror till den.

Du kan installera Skype på privat utrustning för att kunna ringa och delta i distansmöten.

Installera Skype för företag, Windows

Installera Skype för företag, mac

Du kan också installera Officepaketet från O365. Se instruktionen i länken nedan.

Logga in via o365.umu.se.

Installera Office 365

Hämtar  Office 365 Pro Plus, Manual

Om du behöver annan programvara på din privata dator för att utföra ditt arbete, rådgör med din it-kontaktperson om vilka lösningar som finns tillgängliga.

Håll din dator och annan utrustning uppdaterad

Se till att din dator uppdateras så fort uppdateringar finns tillgängliga. Skjut inte upp väntade omstarter av datorn.

Uppdateringarna är viktiga eftersom de åtgärdar eventuella sårbarheter. Ett nyttjande av en sårbarhet kan medföra att viktig information på datorn kommer i orätta händer eller att dina kontouppgifter blir stulna.

Du som arbetar hemma, kontrollera gärna att din router och annan utrustning också är uppdaterad.

Var extra försiktig med det som kommer via e-post och andra källor

Cyberkriminella är inte sena att utnyttja rådande situation till sin fördel. Virus, malware och ransomware sprids just nu via e-post och sociala medier förklädda att innehålla information rörande coronaviruset och åtgärder och händelser runt detta. Kontrollera länkar och vid minsta misstanke - avstå från att klicka.

Var medveten om hur du hanterar informationen

Vid arbete på distans ökar risken för att exponera känslig information i större utsträckning än när man arbetar på arbetsplatsen. Var extra medveten om vilken typ av information som du hanterar när du jobbar på distans och säkerställ att du kan hantera informationen på ett korrekt sätt.

Dubbelkolla alltid vid ekonomiska transaktioner

Det har i omgångar cirkulerat bedrägeriförsök där personer utger sig för att vara en kollega och ber om en snabb tjänst, ofta att man ska betala en faktura eller köpa presentkort. Ring alltid upp kollegan och verifiera att det meddelande du har fått är äkta. Vid utbetalningar ska du alltid följa etablerade rutiner för fakturahantering.

Använd VPN

Du som arbetar på distans kommer åt de allra flesta system och program, till exempel din e-post, Cambro, Moodle, Skype och många fler program utan ytterligare inställningar.

För att öka säkerheten vid arbete på distans bör uppkoppling till Umeå universitets VPN användas. VPN kan också behövas för komma åt vissa resurser. Det kan till exempel vara för att komma åt gemensamma filytor eller system som spärrats för åtkomst om du inte befinner dig på campus.

Mer om VPN och hur du beställer det

Hjälp och support

Servicedesk finns tillgänglig för att hjälpa dig med dina frågor. Vid behov kan du även få hjälp på distans.

Kontaktuppgifter till Servicedesk

IRT (Incident Response Team) arbetar aktivt med att förebygga, upptäcka och utreda IT-säkerhetsincidenter vid Umeå universitet. Du kan kontakta IRT för att rådfråga vid tveksamheter, maila till irt@umu.se

Redaktör: Elin Sköld