Tjänsterna du ska använda för att lagra dokument och samarbeta

22 april 2020

Rektor har beslutat om vilka tjänster som ska användas för att lagra dokument och samarbeta inom universitetet. Tjänsterna som ingår i Office 365 ska användas för lagring och samarbeten.

Till grund för beslutet ligger en översyn av de olika lagrings- och samarbetstjänsterna som används på universitetet. ITS har i samarbete med Kommunikationsenheten tittat på de olika tjänsterna utifrån flera kriterier och tagit fram en rekommendation.

Använd Office 365 för att samarbeta

Office 365 och alla applikationer som ingår (till exempel OneDrive, Teams, OneNote, Planner, Sharepoint) ska användas för att lagra, dela och samarbeta kring dokument utan skyddsvärd information.

Om du behöver lagra dokument med högre skyddsklass (till exempel sekretess) ska du istället använda tjänsten Trygg filyta.

Mer om Office 365

Mer om Trygg filyta

Många olika lösningar skapar förvirring

Anledningen till att man tagit fram en rekommendation är att universitetet vill ha ett renodlat utbud som möter verksamhetens behov. De tjänster som universitetet erbjuder måste uppfylla nödvändiga säkerhets-, legala, tekniska och ekonomiska krav.

I dagsläget används många olika lösningar för att lagra dokument och samarbeta vilket kan krångla till det för användaren och verksamheten. Det blir svårt att veta vilken tjänst som ska användas till vad och information sprids ut på många olika ställen. Många av tjänsterna uppfyller inte heller de krav som ställs på en molntjänst.

– Med den här rekommendationen vill vi göra det så enkelt och tydligt som möjligt för användaren. Tjänsterna som universitetet erbjuder ska vara säkra, användarvänliga. Som användare ska man känna sig trygg och få bra support och hjälp som stöd för arbetet, säger Ali Foroutan-Rad, enhetschef vid ITS.

Tjänster som inte uppfyller kraven avvecklas

De tjänster som inte uppfyller de nödvändiga kraven kommer avvecklas. Det är Box, Gapps och samarbetsytorna på Aurora.

– Vi har förståelse för att de här tjänsterna används av många i verksamheten idag. Avvecklingens timing och takt kommer vi givetvis ta hänsyn till, och därför kommer avvecklandet och förändringen att få ta tid. Ingenting kommer flyttas eller tas bort utan ägarens vetskap, säger Johan Carlsson, ansvarig för teknik vid ITS.

Du kan redan nu flytta över dina filer från Box till OneDrive

Om du vill kan du redan nu använda OneDrive för lagring av egna filer. I så fall måste du flytta dina filer från Box till OneDrive och sedan tömma ditt Box-konto.

På den här sidan finns mer information om avvecklandet av Box och instruktioner för hur du flyttar över dina filer.

Mer om flytten från Box till OneDrive

Redaktör: Elin Sköld