Ny bok om att undervisa i, om och för hållbar utveckling

4 september 2020

Ulf Holmgren och Agneta Bränberg har tillsammans med Maria Wester nyligen utkommit med boken Att undervisa för hållbar utveckling. Syftet med boken är att ge lärare som tar in hållbarhetsperspektiv i undervisningen stöd och goda exempel. Boken har fått strålande recensioner av Bibliotekstjänst.

– Att i en lärobok få sammanfatta och sätta ord på år av praktiskt och experimentellt undervisningsarbete tillsammans med så kompetenta medförfattare är en ynnest. Att resultatet sedan tas emot så positivt av Bibliotekstjänsts recensent, är självfallet något som gläder oss oerhört, säger Ulf Holmgren.

Ur Bibliotekstjänsts recension:

"En förebildlig text i alla avseenden, som i tre introducerande avsnitt fördjupar innebörden av begreppet "hållbar utveckling", klart redogör för de regelverk och riktlinjer som är aktuella och anger kompetenser som är grundläggande för att undervisa inom fältet. Därefter följer en utförlig beskrivning av sju olika undervisningsexempel, vart och ett konkret prövat, medvetet didaktiskt reflekterat och kontinuerligt vidareutvecklat, som tillsammans täcker ett vitt spektrum av olika angelägna problematiker inom hållbarhetstemat."

Boken är en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens uppdrag. Den behandlar undervisning i, om och för hållbar utveckling. I boken presenteras konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Dessa knyts till de förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla såsom kritiskt tänkande, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Boken utgår från UNESCO:s policy för utbildning för hållbar utveckling. Det övergripande målet med boken är att stimulera lärare inom universitet och högskola att ta sig an kunskapsfältet hållbarhet och anpassa det till sitt ämnesområde.

Författarna har mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt och med hållbarhetsperspektiv. Agneta Bränberg, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik är universitetslektor i elektronik och högskolepedagogisk utvecklare. Hon har undervisat i analog elektronik, medieteknik och projektledning, samt problembaserat lärande och casemetodik. Ulf Holmgren är universitetslektor vid samma institution, civilingenjör och ämneslärare inom elektronikområdet som undervisat i hållbar utveckling och publicerat inom ingenjörsdidaktik och hållbar utveckling. Maria Wester är ämneslärare, universitetslektor och fil.dr i pedagogiskt arbete som undervisat i didaktik, högskolepedagogik och värdegrund. Hon är knuten till Centrum för skolledarutveckling och statsvetenskapliga institutionen.